Det var polisen i Göteborg som nyligen uppmärksammade fenomenet och lade upp en bild på sin Facebooksida med frågan "På riktigt?!". Vid en rutinkontroll hade man nämligen upptäckt en förare som, för att slippa varningsljudet när han inte använde bälte, hade köpt en särskild adapter att stoppa in i bälteslåset. Därigenom kunde han "lura" bilen att han hade på sig bältet och därmed slippa pipandet.
"Hur korkad får man vara?", frågade sig polisens presstalesman i Region Väst och adaptern blev snabbt en snackis. Den påkomne föraren kan räkna med böter på 1 500 kronor och fick även se sin adapter beslagtagen av polisen. Men eftersom föraren medvetet hade kört utan bälte räknas det också som ett uppsåtligt brott – och kan nu bli en rättslig fråga med ännu högre böter.
Dennis Örnborg på trafikpolisen i Östergötland känner till fenomenet, men har själv inte träffat på någon förare med adaptern. Och han önskar även att slippa se några såna i framtiden.
– Man får väl hoppas att förståndet är med hela vägen för förarna, säger han.
– Det finns ju faktiskt en idé bakom säkerhetsbältet – och det sitter ju dessutom något bakom ratten som kräver att bältet är på, säger han.
Adaptern säljs i flera webbutiker, med argument som "Få tyst på bältesljudet", och en av säljarna försvarar produkten när TT ringer upp.
– Vi säljer inte grejen för att folk inte ska ha på sig bältet. Utan för att man ska få tyst på larmet om man sitter på sätet när bilen står stilla, säger han till TT och fortsätter:
– Vi har kollat att de inte är olagliga. Och vi skriver på hemsidan att det fortfarande är lagkrav på att ha på sig bälte vid färd.
När trafikorganisationen NTF har frågat bilister i Sverige hävdar 94 procent att man använder säkerhetsbälte. Sämst i landet var boende i Kalmar län, men även där uppgav 85 procent att man hade säkerhetsbälte. Så frågan är hur stort problemet med adaptern egentligen är – och hur många som Östgötapolisen upptäcker bälteslösa i trafiken?
– Det slarvas lite, det gör det, säger Dennis Örnborg på östgötapolisen.
– Och det finns skillnader mellan de stora vägarna, där användandet är ganska högt, och gator inne i samhällena, där det slarvas lite mer. Och i mindre samhällen är benägenheten ännu högre att strunta i säkerhetsbälte. Kanske för att övervakningen där är lika med noll, då brukar man ofta fuska mer, säger han.