Samtidigt som fredagsmyset startar i östgötska vardagsrum, startar trafikpolisen Joakim Stenman en svart VW Passat i polisens garage på Garnisonsområdet i Linköping. Bilen är civil och har aldrig använts i spaningsinsats tidigare.
– Vi får se hur länge det dröjer innan de avslöjar oss, muttrar Stenman.
I andra civila bilar startar hans kollegor kvällens pass där arbetet riktas mot ungdomar i A-traktorer. En del unga kör lagligt. Andra kör trimmat och bryter mot flera trafikregler. Sedan en tid tillbaka handlar en stor del av samtalen till östgötapolisen om det här: Invånare i länets orter hör av sig och vill att polisen agerar mot tonåringar som kör störande och utsätter sig själva och andra för faror.
Under en tid har polisen drivit en riktad insats mot A-traktoråkarna. Ryktet har spridit sig i ungdomarnas chattforum i olika sociala medier. Tonåringar i länets alla hörn delar info om fordon som misstänks, eller avslöjas vara, polisens civila spanbilar. Är bilen avslöjad är spaningen försvårad; A-traktorerna drar snabbt någon annanstans.
Den här kvällen åker några trafikpolispatruller mot Mantorp. Joakim Stenman och kollegan Joakim Berg ska kolla av Linköping och sedan möta kollegorna Pauline Söderman och Erik Johansson i Åtvidaberg. Stenman hinner till Berga innan han ser den första A-traktorn. Stenman vänder snabbt, kör efter och signalerar åt föraren att stanna. Vid ratten sitter en tonåring som han tidigare rapporterat för trafikbrott. Men ikväll är allt i ordning.
– Får man ta en bild med dig eller? frågar den unga föraren innan Stenman hoppar in i Passaten igen.
– Man tycker ju liksom ändå om er. Du är bra, förklarar killen och åker iväg med en selfie på sig och trafikpolisen i mobilen.
Nästa stopp blir Hjulsbro. Joakim Berg har stoppat en A-traktor som verkar gå för fort. Här blir det inga selfies. Killen som kör är missnöjd; han har haft A-traktorn på service och fått försäkran om att den inte är trimmad, hävdar han.
– Vi tar en laser, säger Joakim Berg.
Stenman provkör A-traktorn längs Hjulsbrovägen. Lasermätaren strax över 30 som är högsta tillåtna hastighet. Det blir en tillsägelse. Den unga föraren ges en chans att se till att fordonet blir lagligt.
Hur lång tid ska det ta innan kvällens civila bilar är avslöjade? Joakim Stenman får svaret en stund senare. Klockan 20.08 rullar Passaten och Volvon som Joakim Berg färdas i in i samhället. Klockan 20.30 ser Berg i ett chattforum att någon varnar för ”misstänkt civilbil” i Åtvid, med rätt registreringsnummer.
– Helt sjukt. Vi kan inte röra oss i ett samhälle utan att någon avslöjar oss, säger Stenman.
Centrala Åtvidaberg är folktomt. Nära torget får Stenman syn på en Volvo V70 omgjord till A-traktor. Bakrutan är så skitig att den obligatoriska triangeln, varning för långsamgående fordon, knappt syns. Joakim Stenman kör igång blåljuslyktan, tutar, föraren svänger in till trottoarkanten. Plötsligt samlas ett tiotal nyfikna ungdomar. Vad händer nu?
Föraren kliver ur. Hon tuggar tuggummi medan Joakim Stenman kollar igenom A-traktorn. Går den för fort? Nej, enligt föraren.
Det är en lögn. Men det kommer att avslöjas först imorgon kväll. I den här kontrollen upptäcker Stenman ingen fartmanipulation.
På torget står en rad A-traktorer. Poliserna Paulina Söderman och Erik Johansson ansluter. Kollegorna snackar med ungdomarna och kontrollerar bilar. En tjej berättar att hon krockade med sin förra A-traktor.
– Jag fick väja för ett rådjur och fick sladd. Jag blev sönderslagen i ansiktet av krockkudden. Men det var ändå rätt lugnt i trettio, säger hon.
Långt ifrån alla åker A-traktor i tillåtna 30 kilometer i timmen. Under de veckor som trafikpolisen i Linköping drivit sin särskilda insats mot A-traktorer var 66 procent av kontrollerade fordon trimmade.
– Krockvåldet blir allvarligt i de här tunga fordonen. Många ungdomar åker obältade också, säger Joakim Stenman.
När polispatrullerna är klara i Åtvidaberg går färden på svarta vägar mot Kisa där en pizza köps en minut innan pizzerian stänger. Vid Värgårdsskolan kontrolleras tre A-traktorer. En kan vara manipulerad, men bilen har avancerad teknik och det krävs nedmontering för att hitta en eventuell trimning. Det blir inte ikväll.
Färden går vidare mot Mantorp. A-traktor-åkare gillar att bränna runt och sladda på parkeringen vid Citygross. När polispatrullerna anländer cirkulerar ett tiotal A-traktorer med höga motorljud och dunkande högtalare och in på parkeringen kommer en röd Volvo med avgasröret uppdraget som ett periskop på huven. Föraren och passagerarna öppnar dörrarna och gasar omkring. När de drar vidare kör Stenman efter och stoppar dem.
– Man vill ju höra motorljudet, säger en av killarna som kommer ut ur A-traktorn i trätofflor.
Fordonet har dålig dämpning och otillåten belysning. Joakim Stenman skriver böter. Tillbaka på parkeringen bötfäller poliserna flera ungdomar för olika trafikbrott. Flera har röda lampor i framrutan vilket inte är tillåtet, i mörker kan mötande bilister tro att de ser bakdelen på fordonet och krocka. Joakim Berg vet vad det kan innebära:
– Jag var med vid en trafikolycka där en 16-åring blivit påkörd i sin A-traktor. Han blev invalidiserad och kommer aldrig att bli återställd, berättar Joakim.
Klockan 01.45, en kvart innan passet slutar, börjar en A-traktor sladda runt, runt i parkeringens ena hörn. Erik Johansson signalerar och får stopp på den. Stenman ansluter. Huven öppnas. Från motorrummet går kablar in i kupén som föraren inte kan förklara. Är fordonet trimmat? Troligen. Men den undersökningen får göras en annan dag.
Nästa kväll är trafikpoliserna på plats igen, i Mantorp. Och det är då de avslöjar henne – tjejen i den skitiga V70:n från Åtvidaberg. Den här kvällen skjutsar hon kompisar. En av trafikpoliserna tycker att A-traktorn ser ut att gå för fort och följer efter, filmar färden och mäter hastighet. Hon kör i nära 90 kilometer i timmen.
När polispatrullen stoppar henne nekar hon till fortkörning. De visar filmen. Då erkänner hon. De två kompisarna och hon själv har suttit obältade.
– Jag fattar inte hur man kan utsätta sig själv och andra för sån fara Det kan springa ut en älg. De hade förmodligen inte överlevt en sån krock, säger Joakim Berg.