Planen: Nya stationer och snabbare tåg

Nya stationer i Malmslätt och Åby, snabbare tåg och mer än dubbelt så många resenärer. Det är Region Östergötlands bild av länets tågtrafik 2040.

Antalet tågresenärer kommer mer än fördubblas i Östergötland de närmaste 20 åren, enligt Region Östergötlands prognos.

Antalet tågresenärer kommer mer än fördubblas i Östergötland de närmaste 20 åren, enligt Region Östergötlands prognos.

Foto: Fredrik Jonson/arkiv

Östergötland2020-06-05 16:01

Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland har klubbat ett dokument som man kallar Målbild 2040. Det beskriver hur politikerna vill att tågtrafiken ska ha utvecklats om 20 år.

Målbilden bygger på att Ostlänken då är färdig mellan Linköping och Järna och att en del regionaltåg tillåts köra på den. Dubbelspåret Mjölby–Hallsberg väntas också vara färdigutbyggt, däremot inte Götalandsbanan Linköping–Jönköping–Göteborg.

Befolkningsökningen, Ostlänken och en övergång till klimatvänligare resande gör att regionen räknar med att tågresandet i Östergötland mer än fördubblas till 2040. Det innebär att kapaciteten för Östgötapendeln behöver utökas, med fler avgångar men framför allt med fler dubbeltåg. 

Dessutom räknar man med att rutten för flera av Mälartågen kommer att förlängas till Linköping och Mjölby. De regionaltågen kommer i så fall att korta restiderna mellan Mjölby, Linköping och Norrköping eftersom de inte väntas stanna vid mindre stationer. Norrköping–Linköping kan gå på 15 minuter i stället för 30, Norrköping-Mjölby på 30 minuter (i dag 50) och Norrköping–Motala på 50 minuter inklusive byte i Mjölby (i dag 70).

En ny station planeras i Malmslätt och en i Åby. Några andra nya stationsorter är inte aktuella, enligt dokumentet som anger ett riktvärde på 4 000 invånare för att en station ska vara motiverad. 

Boxholm och Tranås kommer inte att trafikeras av Östgötapendeln år 2040. Där räknar regionen med att Jönköpings länstrafik kommer att köra tåg, vilket gör att Boxholms- och Tranåsborna behöver byta i Mjölby om de ska åka vidare.

Stångådalsbanan Linköping–Kisa–Vimmerby–Kalmar väntas trafikeras som idag. Däremot tänker sig majoriteten i nämnden att Tjustbanan till Västervik ersätts av expressbussar (V och Kd hade avvikande åsikt).

Mjölby lyfts fram som en än viktigare knutpunkt i framtiden. Dubbelspåret till Hallsberg, som ska vara klart 2028, gör att restiden Mjölby–Örebro kan kortas från 95 till 60 minuter. Det tåget ska då inte stanna i Skänninge.

Ostlänken väntas trafikeras av två tåg i timmen Malmö–Stockholm via Linköping under högtrafik. Dessutom räknar man med två tåg Linköping–Stockholm, vilket tillsammans ger fyra avgångar i timmen mellan Östergötland och Stockholm.

Stockholmsresan på Ostlänken kommer att ta drygt 60 minuter från Linköping och knappt 50 från Norrköping. Arlanda nås 15–30 minuter senare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!