En patient som bara låter bli att komma kostar ändå pengar. Dessutom är det då för sent att ge tiden till någon annan. Störst problem med uteblivna patienter beskrivs inom verksamheter som tar emot barn och ungdomar, som är befriade från vårdavgift.
FruktstundPå barn- och ungdomsklinikerna och vid barnverksamheten på Allergicentrum har man sedan år 2012 istället fakturerat föräldrarna, och det har fallit väl ut.
Nu föreslår landstingets ledningsstab att samma regelverk införs på ögonklinikerna, ortopedklinikerna, öron-näsa-hals-, och andra ställen som tar emot många omyndiga patienter.
Samtliga kliniker bör också snarast införa sms-påminnelse till de unga och vuxna som samtycker, menar ledningsstaben i sitt förslag som hälso- och sjukvårdsnämnden ska ta ställning till imorgon tisdag..
FruktstundTre verksamheter bör undantas från avgiften: BUP, barn- och ungdomshabiliteringen och ungdomsmottagning/ungdomshälsa. Anledningarna är att patienter där kan vara omotiverade trots stort vårdbehov, att föräldrar ibland inte fungerar som föräldrar, och att ungdomar kan söka vård utan att deras föräldrar vet om det.
Fakturering måste tillämpas med omdöme. Om atienten inte rår för att hon eller han uteblev, ska principen "hellre fria än fälla" tillämpas.