Personliga uppgifter tas bort i 1177

Patienter är flitiga användare av sjukvårdens e-hälsotjänster, men det ger tekniska problem. Nu behövs en storstädning i de personliga kontona på 1177 Vårdguiden.

E-hälsa. Allt fler patienter använder digitala vårdjänster men nu börjar systemet bli belastat med information.

E-hälsa. Allt fler patienter använder digitala vårdjänster men nu börjar systemet bli belastat med information.

Foto: Viktoria Berglund

Östergötland2017-09-04 09:30

Östgötarna är precis som andra i landet duktiga på att använda de digitala tjänsterna på 1177 Vårdguiden, där man bland annat kan läsa sin journal, förnya recept, beställa eller avboka sjukvårdsbesök, få rådgivning med mera.

Den ökade mängden tjänster tillsammans med fler användare gör att systemet börjar ge tekniska problem. Det har inte gjorts någon gallring i systemet sedan det byggdes 2002 och stora mängder information kan påverka driften så pass mycket att det fördröjer svarstider till patienter.

Därför behövs en rejäl utrensning bland den sparade informationen, enligt Inera som ägs gemensamt av SKL Företag AB samt landsting, regioner och kommuner. I ett brev till Region Östergötland föreslår Inera att gammal information tas bort och att det införs en automatisk utrensning av uppgifter. Information som berörs är exempelvis kommunikation med vårdgivare och information som ligger kvar efter avlidna.

Förslaget har mött viss oro för att invånare skulle sakna historiken som skulle försvinna i gallringen och därför föreslår Inera att man ska ta fram tekniska lösningar för att skriva ut eller spara information digitalt. Gallringen berör inte uppgifter i patientjournaler. Den information som ska gallras ska dessutom finnas registrerad hos vårdgivaren.

Om inte regionerna/landstingen invänder mot förslaget räknar Inera med att systemet är i gång i början av 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!