Pendel handlas upp på nytt

Östgötapendeln måste handlas upp i förtid, sedan operatören sagt upp det 10-åriga avtalet – efter knappt tre år.Verksamheten blev inte lönsam.

Foto: Peter Jigerström

ÖSTERGÖTLAND2013-10-02 12:04

Operatören Arriva säger upp sitt avtal med Östgötatrafiken och Jönköpings länstrafik. Avtalet skrevs fram till 2020, men avslutas nu till 2015.

– Rent operativt går det bra. Men det är inte lönsamt. För resenärer och medarbetare blir det ingen skillnad fram till juni 2015, säger Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva.

Vad är det som inte är lönsamt?

– Kostnaderna är för höga i förhållande till intäkterna inom ramen för avtalet. Det finansiella läget har sett kärvt ut ett tag och ser kärvt ut fortfarande. Därför väljer vi att säga upp avtalet i förtid och i samförstånd med de andra parterna.

Lägger nytt bud

Det var Arrivas moderbolag Deutsche Bahn som gick in i det 10-åriga avtalet för knappt tre år sedan. Deutsche Bahn verkar numera i Sverige genom Arriva.

Enligt Hedenius är det inte osannolikt att man lägger ett anbud i den nya upphandlingen.

– Det är möjligt. Vi får se om vi har förutsättningarna att göra ett bra jobb. De beror på hur upphandlingsunderlaget ser ut, säger han.

"Inte bra för någon"

En ny upphandling väntar till våren 2014. Östgötatrafikens vd Palle Håkansson anser att avtalet ska ses över och innefatta ett större uppdrag:

– Vi bedömer att det finns – inte många – men tillräckligt med aktörer för den här trafiken. Vi får hoppas att de lägger anbud så att de har täckning för sina kostnader. Den här typen av situationer är ju inget som är bra för någon part.

Inför upphandlingen ska förutsättningarna utredas.

– Vi kommer att ändra på flera saker utifrån erfarenheter av det tidigare avtalet. Vi ska också att se hur man gjort på andra håll i landet när man har handlat upp pendeltågtrafik. och vi kommer att ta in synpunkter från operatörer.

Större ansvar

Nu önskar sig Östgötatrafiken en aktör som kan ta ett ännu större ansvar när det gäller både planering och underhåll av fordonsflottan.

Kan ni sy ihop ett avtal med rimliga förutsättningar?

– Absolut. Nu har vi en verkstad i Boxholm och vi kommer att ha 15 nya tåg av typen X61. All trafik ska utföras med nya tåg. Det är andra, betydligt tydligare förutsättningar för anbudsgivaren än vad det var 2009.

Störningar

Enligt Håkansson hänger inte allt på tågen, eller operatören. Antalet störningar på spåren har ökat kraftigt senaste året, med signalfel, elfel eller problem med broöppningar som inte fungerar som de ska.

– Där finns egentligen min stora oro för kundernas tilltro till Östgötapendeln.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!