På tillsynsmyndigheten Inspektionen för vård och omsorg har över 20 000 tips och klagomål kommit in under pandemins första våg. Men på patientnämnden i Östergötland har det varit förvånansvärt få ärenden. Det berättar verksamhetschefen Mona Ahlberg:
– Vi har patientverksamhet för alla 13 kommuner, det gäller hälso- och sjukvård som ges i utifrån socialtjänstlagen. Men tyvärr har vi få ärenden. Det ser likadant ut nationellt trots att mycket av vården ges i de kommunala boendena.
Trenden är densamma även i "vanliga" fall, det vill säga när det inte råder pandemi. Därför har patientnämnden tidigare varit ute i kommunerna och informerat om sin verksamhet och har även stått i sjukhusentréer för att informera allmänhet.
– Då märker vi att många inte vet vad patientnämnden är.
Det har kommit in några få ärenden som är coronarelaterade. Det har bland annat handlat om äldre som har ifrågasatt varför personal inte bär munskydd i omvårdnaden.
– Vid sådana ärenden tar vi alltid kontakt med verksamhetsansvarig men vi lyfter även sådana ärenden till medicinskt ansvarig sjuksköterska i kommunen.
Tror ni att trenden kommer vara den samma trots det pressade läget under pandemin?
– Ja, jag tror inte vi kommer att få mer än 30-40 ärenden totalt. Det är där vi ligger.
Tror du allmänheten vet att man kan vända sig till patientnämnden även när det gäller kommunal sjukvård?
– Nej, det är det vi misstänker. Ändå har vi gått ut med det budskapet till SVO, samverkan, vård och omsorg, då kommun- och regionpolitiker träffas. De betalar ju för oss och vill att det ska finnas tydlig information om oss, som länkar på hemsidor och broschyrer på alla boenden.
Vilken typ av klagomål kan man lämna?
– Om anhöriga lämnar måste de ha fullmakt om det inte är demens det handlar om. Det kan röra behandling, omvårdnad som till exempel mat i PEG:ar (matningsslang) injektioner, läkemedel. Det är även sådant som Ivo tog upp i sin rapport som rör delegeringar, alla förstår inte. En del klagomål handlar även om språkförbistringar.
Vad är det man inte förstår?
– När man delegerar läkemedel så ska man förstå att man ska signera att till exempel tablett ges. Men det handlar också om att veta vad man ger.
Hon berättar att de sett exempel på när patienter har fått fel insulin där personal har trott att det bara har varit olika fabrikat. I själva verket kan det handla om insulin som har olika varaktighet. De ser också exempel på okunskaper i omvårdnaden som vid katetertappning eller byte av stomipåsar.
Vid klagomål kontaktar patientnämnden respektive vårdinrättning.
Tar ni även kontakt med privata vårdgivare?
– Ja, de som har avtal med regionen, då är det kommunen vi lägger ärendet på.
Är det framför allt anhöriga som klagar?
– Ja, och det har vi diskuterat nationellt, att patienter och brukare är i beroendeställning.
Är det något annat som är bra att nämna?
– Man får gärna vända sig till oss. Vi finns på hemsidan och man kan ringa till oss enkelt. Vi har ingen tele-q (digitalt telefonsystem) och det är medvetet. Det ska vara enkelt att komma fram. Ett ärende kan ta tio minuter eller flera timmar. Vi går aldrig in i medicinska frågor men vi bär patientens frågor vidare så att de får klarhet eller information. Det är ofta det som brister. Vi kan även medverka i möten mellan vårdgivare och patienter i särskilda fall.