När infrastrukturpropositionen presenterades på torsdagen innehöll den klara besked om att Ostlänken, höghastighetsjärnvägen Järna–Linköping, ska byggas med start 2017. Det hälsades med stor tillfredsställelse i Norrköping.
– Det känns jättebra i dag! Nu är allting klart för byggstart 2017, konstaterade kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S)
– Beskedet om Ostlänken är framför allt bra för Norrköping. Nu kan vi utveckla vår arbetsmarknad. Jag tror det kommer att skapas jobb i olika kategorier, sade oppositionsrådet Sophia Jarl (M).
Även i Linköping var man glad över det förväntade Ostlänkenbeskedet, men där hade man även blicken riktad söderut eftersom frågan om en fortsatt utbyggnad av höghastighetsjärnvägar mot Malmö och Göteborg har blivit riktigt het.
Förslaget om att Östergötland ska bilda region med tre län söderut har gjort det mycket angeläget att få snabba kommunikationer i den riktningen.
I den frågan var beskeden inte lika tydliga. I propositionen meddelar regeringen att man har som mål att bygga höghastighetsjärnvägar till Göteborg och Malmö. Men det är ”ett projekt som sträcker sig över flera mandatperioder” och som kräver ”ett brett stöd i riksdagen”.
– Vi är glada för att Ostlänken finns med i infrastrukturpropositionen och tycker det är positivt att höghastighetståg är med. Men vi skulle vilja se större finansiering och vi skulle vilja se den betydligt snabbare när det gäller höghastighetståg. Från Linköpings sida vill vi se att det första steget blir stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm och Jönköping, precis som Sverigeförhandlingen föreslagit, sade kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).
– Med nya stambanor och höghastighetståg skulle Linköpings arbetsmarknad inom en timmes restid öka från dagens 200 000 arbetstillfällen till en miljon arbetstillfällen, sade kommunalrådet Paul Lindvall (M).
Regeringens önskan att se ett brett stöd i riksdagen för en satsning på höghastighetsjärnvägar tycks just nu ganska avlägsen.
I onsdags meddelade Moderaterna att en satsning på sådana järnvägar är ”för dyr för olönsam och för sen”. De anslöt sig därmed till (L) och (SD) som tidigare sagt nej.
Moderaterna i Linköping är djupt besvikna över utspelet.
– Det har aldrig varit ett bättre läge att bygga höghastighetsjärnvägar än nu, med låga räntor och låg statsskuld. Det är först när man knyter ihop Stockholm, Göteborg och Malmö och de stora städerna som vi får effekt här i Linköping, sade kommunalrådet Christian Gustavsson (M).