– Reglerna för A-traktorer är uråldriga, säger Johannes Gustafsson i Skänninge.
Johannes är kritisk till mycket då det gäller regelverket: Säkerheten, miljöaspekten och hastighetsbegränsningen. Sonen Lukas, 15 år, fick körkort för A-traktorn nyligen. Han är lite kluvet inställd:
– Det känns lite konstigt att jag får ge mig ut med den här stora bilen i trafiken, när jag har kört upp för en moped, säger Lukas.
När Lukas nu sätter sig i sin A-traktor, en ombyggd Volvo V70, och ger sig ut i trafiken får kan köra utan bälte – så är reglerna. Regler om viktfördelning i A-traktorn har krävt att de byggt in 350 kilo betong och skrot framtill i bilen, vilket drar mer bränsle och belastar miljön. Lukas får köra i max 30 kilometer i timmen, långsammare än ”bond-traktorer” (40 kilometer i timmen) och mopedbilar (45 kilometer).
– Trots att säkerheten i den här ombyggda Volvon är mycket bättre. En mopedbil är en plastburk med noll säkerhet, säger Johannes.
Eftersom han själv kört A-traktorn på vägarna, vet han att bilister i vanliga bilar utsätter A-traktorförare för risker eftersom de stör sig på den långsamma farten och gör riskfyllda omkörningar.
– Att de bara får gå i trettio gör ju också att fler ungdomar väljer att manipulera dem för att få upp farten, säger Johannes.
Lukas berättar att snacket om att ”trimma” A-traktorer finns bland kompisarna.
– En del pratar om att de ska trimma och om hur de ska göra. Men jag vet inte om de verkligen kommer att göra det, säger han.
För A-traktor krävs AM-körkort. Det innebär att Lukas haft fyra lektioner teori och två timmars körträning på moped. Därefter godkänns föraren att få framföra en A-traktor, med andra reglage än en moped, annan vikt, och fordonet körs bland andra bilar.
Poliser vi talar med vittnar om att många ungdomar också kör A-traktor utan bälte, bälteskrav finns inte. Idiotiskt, tycker Johannes.
– Varför ska de lära sig att åka runt utan bälte? Om två år ska de köra riktig bil och då gäller bälteskrav, säger han.
A-traktor-bygget blev ett roligt gemensamt projekt för Johannes och Lukas där Lukas också lärt sig meka, leta bildelar på nätet, pruta och genomföra affärer. Men Johannes är samtidigt irriterad:
– Jag tycker inte att man ska förbjuda A-traktorer. Men man måste ändra regelverket.