Pappan kritisk: "Reglerna för A-traktorer är uråldriga"

Johannes Gustafsson är rejält kritisk till flera regler som omger A-traktorer. Frivilligt bälte och låg hastighet är idiotiskt, tycker han. Trots det har han och sonen Lukas nyss byggt en A-traktor och Lukas rör sig nu ute på vägarna.

Lukas Gustafsson får numera ge sig ut på vägarna. Varningstriangeln om långsamtgående fordon signalerar för andra att det inte går fort, men pappa Johannes vet att bilister inte alltid visar hänsyn mot A-traktorförarna.

Lukas Gustafsson får numera ge sig ut på vägarna. Varningstriangeln om långsamtgående fordon signalerar för andra att det inte går fort, men pappa Johannes vet att bilister inte alltid visar hänsyn mot A-traktorförarna.

Foto: Jenny Eriksen

Östergötland2021-05-13 07:00

– Reglerna för A-traktorer är uråldriga, säger Johannes Gustafsson i Skänninge.

Johannes är kritisk till mycket då det gäller regelverket: Säkerheten, miljöaspekten och hastighetsbegränsningen. Sonen Lukas, 15 år, fick körkort för A-traktorn nyligen. Han är lite kluvet inställd:

– Det känns lite konstigt att jag får ge mig ut med den här stora bilen i trafiken, när jag har kört upp för en moped, säger Lukas.

När Lukas nu sätter sig i sin A-traktor, en ombyggd Volvo V70, och ger sig ut i trafiken får kan köra utan bälte – så är reglerna. Regler om viktfördelning i A-traktorn har krävt att de byggt in 350 kilo betong och skrot framtill i bilen, vilket drar mer bränsle och belastar miljön. Lukas får köra i max 30 kilometer i timmen, långsammare än ”bond-traktorer” (40 kilometer i timmen) och mopedbilar (45 kilometer).

– Trots att säkerheten i den här ombyggda Volvon är mycket bättre. En mopedbil är en plastburk med noll säkerhet, säger Johannes.

undefined
Johannes Gustafsson visar boxen som reglerar farten till max 30 kilometer i timmen. Den här A-traktorn är inte manipulerad men låg fartgräns lockar många att trimma, konstaterar han.
undefined
Lukas Gustafsson har jobbat en del med att göra om bilen till A-traktorskick. Buren i baksätet är ett lagkrav, varken människor eller gods för skjutsas där.

Eftersom han själv kört A-traktorn på vägarna, vet han att bilister i vanliga bilar utsätter A-traktorförare för risker eftersom de stör sig på den långsamma farten och gör riskfyllda omkörningar.

– Att de bara får gå i trettio gör ju också att fler ungdomar väljer att manipulera dem för att få upp farten, säger Johannes.

Lukas berättar att snacket om att ”trimma” A-traktorer finns bland kompisarna.

– En del pratar om att de ska trimma och om hur de ska göra. Men jag vet inte om de verkligen kommer att göra det, säger han.

För A-traktor krävs AM-körkort. Det innebär att Lukas haft fyra lektioner teori och två timmars körträning på moped. Därefter godkänns föraren att få framföra en A-traktor, med andra reglage än en moped, annan vikt, och fordonet körs bland andra bilar.

Poliser vi talar med vittnar om att många ungdomar också kör A-traktor utan bälte, bälteskrav finns inte. Idiotiskt, tycker Johannes.

– Varför ska de lära sig att åka runt utan bälte? Om två år ska de köra riktig bil och då gäller bälteskrav, säger han.

A-traktor-bygget blev ett roligt gemensamt projekt för Johannes och Lukas där Lukas också lärt sig meka, leta bildelar på nätet, pruta och genomföra affärer. Men Johannes är samtidigt irriterad:

– Jag tycker inte att man ska förbjuda A-traktorer. Men man måste ändra regelverket.

undefined
Det snackas en del bland kompisar om att trimma A-traktorer, berättar Lukas Gustafsson. Han vet inte hur många som tänker göra allvar av pratet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!