Myndigheten offentliggör nu statistiken för punktlighet för december månad. Det är positiva siffror för trafiken och resenärerna. Punktligheten blev för persontågen 91,3 procent och för godstågen 80, 9 procent, vilket är fem procentenheter bättre jämfört med november månad.
P4 Östergötland har tagit del av specifik årsstatistik för Östergötland. Den visar att östgötarna hade anledning att vara mer nöjda än svenskarna i allmänhet när de stod och väntade på tågperrongerna i under 2016. 91 procent av persontågen i Sverige kommer till stationen inom den tid de ska göra – fem minuter efter planerad ankomst – för att anses vara i tid. I Östergötland – på stationerna Norrköping, Linköping, Mjölby och Motala – var siffran i stället 94 procent.
Som en förklaring till de förbättrade punktlighetssiffrorna nämner Trafikverket upprustningar av järnvägsnätet och underhåll på fordon.
P4 Östergötland har pratat med Tommy Jonsson på Trafikverket. Han förklarar att en tågstation sticker ut negativt i Östergötland: Linköpings.
– För Linköpings del handlar det om tåg som har väldigt lång distans att köra för att komma fram till Linköping. De åker från Sala, Gävle eller Kalmar, medan de andra tågen som går i Östergötland kör kortare distanser, säger Tommy Jonsson till radiokanalen och förklarar att tågen till Linköping inte var lika puntkliga som till övriga stationer i länet.
Distansen påverkar.
– De som har längst distans har svårast att klara sin femminutersmarginal som vi har som mått för att klara ett punktligt tåg.
Enligt P4 Östergötland var punktlighetssiffran 94 procent för Östergötland bättre än 2015, då 93 procent av tågen var i tid i länet.