Kampanjen "Utflyktsmålet" togs fram av Visit Östergötland och reklambyrån Markus. Hanna Nord är Strateg på Visit Östergötland och hon berättar att idén går ut på att sälja lyxiga matlådor som innehåller tips på utflykter som man kan göra runt om i länet.
– Vi kände att vi ville göra något för branschen som har det tuffast under coronapandemin, säger hon.
De samarbetar med 73 restauranger, caféer, bagerier och rökerier från hela Östergötland och tanken är att varje företag ska få sätta sin egen prägel på sina take away-boxar. Med lådorna kommer det tips på aktiviteter och utflykter som man kan göra i länet. Exempelvis "skärgårds-tips och Göta kanal-tips".
Tidningen Resumé och företaget Ocean outdoor anordnade tävlingen "Call to swedish creatives" för icke kommersiella aktörer som gör kreativa insatser för att hjälpa företag under corona-krisen. Visit Östergötlands initiativ vann, tillsammans med Greenpeace, vilket innebar att de fick nationell exponering för sina projekt. Det här gjorde det möjligt för "Utflyktsmålet" att bli en ännu större kampanj.
– Nu kan vi nå ut till personer utanför länet med budskapet, det hade vi aldrig haft råd med annars. Nu hoppas vi att även att besökare utifrån vill upptäcka Östergötland, säger Hanna Nord.
Den primära förhoppningen Visit Östergötland har är fortfarande att detta ska gynna de lokala företagen och östgötar ska vilja göra fler utflykter inom länet.
– Målet är att få till en beteendeändring som sträcker sig längre än corona-krisen, säger Hanna Nord.