Östgötatrafikens trogna kunder får höjt biljettpris

Östgötatrafikens nya biljettsystem ger många trogna kunder ett högre biljettpris. För Mikael handlar det om flera tusentals kronor per år.

Kunder som brukat köpa årskort på avbetalning får högre biljettpris när Östgötatrafiken byter biljettsystem. Kostnaderna ökar på grund av avgifter och ränta.

Kunder som brukat köpa årskort på avbetalning får högre biljettpris när Östgötatrafiken byter biljettsystem. Kostnaderna ökar på grund av avgifter och ränta.

Foto: Magnus Andersson

Östergötland2020-06-09 06:00

Den 15 juni inför Östgötatrafiken ett nytt biljettsystem. En stor förändring är att Östgötatrafiken gjort en upphandling av betallösningen med Swedbank Pay, det drabbar många kunder, vilket vi även berättat om tidigare.

Ett årskort som är giltigt för resor i hela länet kostar 10 350 kronor för en vuxen. Men för Mikael innebär de nya reglerna att han behöver betala ytterligare 3 450 kronor.

– Jag har haft årskort i ungefär fem år och betalat månadsvis via autogiro. Jag vill kunna fortsätta ha det så, jag är arbetslös och har inte de ekonomiska resurserna att lägga ut hela summan på ett årskort på en gång, säger han.

Mikael bor i Norrköping men har släkt och vänner på annan ort i länet. Han reser gärna kollektivt och räknar sig själv som en trogen kund hos Östgötatrafiken. 

Problemet för Mikael är att han har betalningsanmärkningar sedan tidigare. Det gör att Swedbank Pay inte godkänner att han delar upp sin betalning av årskortet. 

Om han vill ha möjlighet att resa som förut blir han hänvisad till att köpa ett 30-dagarskort varje månad istället. Men det blir dyrare än att köpa ett årskort. Tolv månadskort kostar 13 800 kronor, det blir alltså 3 450 kronor dyrare.

Swedbank Pay medger att betalningsanmärkningar kan innebära att man inte får handla på avbetalning.

– Vi vill under inga omständigheter bidra till att personer som saknar ekonomiska förutsättningar ska ta på sig krediter som kan medföra ekonomisk stress, skriver presskommunikatören Anette Ringius, i ett mailsvar till oss.

– Det här gör att det blir betydligt sämre för mig, suckar Mikael.

Vi blir också kontaktade av en familj som reagerat på den nya betallösningen. I familjen har tre personer årskort, det skulle innebära en rejäl slant om de skulle köpa alla årskort på en gång, därför brukar de dela upp betalningen månadsvis. De har inga betalningsanmärkningar och har möjlighet att dela upp betalningen, men deras årskort blir också dyrare på grund av avgifter och räntor.

Swedbank Pay tar ut en aviavgift på 29 kronor per månad samt ränta på 18 procent på det lånade beloppet. Den totala kostnaden för ett årskort blir då cirka 11 700 kronor.

På Östgötatrafiken var man medvetna om att trogna kunder som väljer att köpa sitt årskort på avbetalning får högre kostnader. Det är inget ovanligt, enligt Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

– Om man vill ha en lösning med avbetalning så är den krassa verkligheten att det brukar kosta pengar. Vi har bjudit på det tidigare, det har varit extremt förmånligt. Men att sköta försäljningen själv kräver personal, system och administration och det är inte vår kärnverksamhet, förklarar hon.

Hur ser du på att kostnaderna för en person med betalningsanmärkningar ökar med flera tusen kronor?

– Vi kommer inte framöver att vara betalpartner och kan inte ta ansvar för enskilda kunders ekonomi. Olika betalpartnerns kan ha olika regler, Swedbank Pay har vi upphandlat tillsammans med kollektivtrafiken i Skåne och Blekinge.

Tror du att den här förändringen kommer att få effekt på försäljningen av årskort?

– Det vågar jag inte säga. Vi är mitt i en pandemi och hur resandet kommer att se ut framöver är omöjligt att säga just nu. Människor kan till exempel avstå från att köpa ett årskort för att man inte vet hur ens arbetssituation ser ut om ett år, säger Eva Jylltorp.

Eva Jylltorp, kommunikationsdirektör på Östgötatrafiken, säger att man tidigare haft en extremt förmånlig lösning för årskortskunder tidigare. Den lösningen är borta nu sedan man upphandlat med en betalpartner.
Eva Jylltorp, kommunikationsdirektör på Östgötatrafiken, säger att man tidigare haft en extremt förmånlig lösning för årskortskunder tidigare. Den lösningen är borta nu sedan man upphandlat med en betalpartner.
Nya biljettsystemet

Den 15 juni 2020 införs Östgötatrafikens nya biljettsystem.

Man kan köpa biljett i en app och betala med Swish, bankkort eller hos ett försäljningsombud.

Man kan också köpa ett resekort om man föredrar det framför en app i telefonen.

Östgötatrafiken har upphandlat betalningen med Swedbank Pay. Det betyder att det är en mellanhand som har hand om själva pengaöverföringen. Vill man dela upp sin betalning tar de ut en avgift för det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!