Plankare anmäls för bedrägeri

Nu har Östgötatrafiken fått nog. Det är inte bara att vissa inte betalar sin biljett. När de vid en kontroll sedan avkrävs kontrollavgift är det inte heller alltid som denna betalas. Nu vidtas rättsliga åtgärder.

Biljettpriset kan höjas eller antalet avgångar minska om inte alla betalar för sin biljett, menar Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Biljettpriset kan höjas eller antalet avgångar minska om inte alla betalar för sin biljett, menar Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Foto: Melinda Reyes Hiltunen

Östergötland2021-10-11 16:10

– Det här är ett problem som funnits länge, men över tid har vi sett att det finns en del som satt det här i system. Som systematiskt undviker att betala, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Därför har Östgötatrafiken nu beslutat att anmäla fuskåkarna för bedrägeri, något P4 Östergötland var först med att berätta om. Vissa ärenden har legat i flera år. Det är ett 40-tal personer som kommer att polisanmälas för bedrägeribrott. De har alla 25 obetalda kontrollavgifter eller fler per person. Värdet är runt 7,5 miljoner kronor.

– Det här är första omgången, sedan kommer det inte att krävas lika många obetalda kontrollavgifter för en anmälan.

– Det är inte ungdomligt oförstånd, det är fler vuxna människor än tidigare som åker utan biljett. Förut var det ungefär hälften ungdomar, hälften vuxna, men nu är en övervägande majoritet vuxna människor, alltså över 20 år.

Den som reser med Östgötatrafiken måste ha giltig biljett för sin resa och även för sin åldersgrupp. Den som vid en kontroll inte har giltig biljett måste betala en kontrollavgift, som sedan januari 2020 är 1 500 kronor. 

– Vi har sett att i Norrköping är det vanligare att man saknar biljett på exempelvis spårvagnarna där det är påstigning genom alla dörrar och föraren sitter avskilt. I Linköping är det mer vanligt att man åker på fel sorts biljett, exempelvis att en vuxen åker på en ungdomsbiljett. 

Ett externt företag hanterar kontrollavgifterna och skickar obetalda avgifter vidare till inkasso eller Kronofogden.

– Kostnaden för inkasso och indrivning överstiger ofta kontrollavgiftens värde. 

Kontrollverksamheten kostar över 5 miljoner per år och avsikten är främst att avskräcka. Av de som kontrolleras åker 2-7 procent utan giltig biljett, men mörkertalet är stort, menar Mattias Näsström. 

– Vi vill ju inte att någon ska behöva betala kontrollavgift, vi vill att man ska betala sin biljett. De allra flesta betalar för sin resa, men det är viktigt för betalningsmoralen vi kommer tillrätta med de som fuskåker. De som betalar ska känna att vi inte släpper igenom någon. 

– Om vi inte får in biljettintäkter så kan vi behöva minska antalet avgångar eller ta ut högre pris från dem som redan betalar. Det vi får in för biljettförsäljning går till att göra kollektivtrafiken bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!