Östgötatrafiken betalar miljoner – när bussen och pendeln är sen

Mellan januari och november tog Östgötatrafiken emot 8 000 ansökningar om ersättning från resenärer som fått vänta på försenade bussar eller tåg. Totalt har Östgötatrafiken behövt betala ut 1,4 miljoner kronor till resenärer i kompensation.

De flesta förseningarna rör Östgötatrafikens pendeltåg. Enligt Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken, blir 3 av 100 turer inställda.

De flesta förseningarna rör Östgötatrafikens pendeltåg. Enligt Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken, blir 3 av 100 turer inställda.

Foto: Carl Karlsson

Östergötland2024-12-28 07:00

Fram till november hade 8 543 ansökningar om förseningsersättning lämnats in av resenärer som fyllt i formuläret på Östgötatrafikens hemsida. Majoriteten av dessa förseningar har med Östgötapendeln att göra. 

– Eftersom tågen rymmer väldigt många personer så blir det stora konsekvenser. En stor majoritet av förseningsersättningarna har med tåg att göra, väldigt få med buss, säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken.

Förseningarna, för både buss och tåg, orsakas av olika anledningar. 

– Oftast är det någonting som ligger utom vår kontroll. Det kan vara väder så som snö, is och nerisade fordon. Det kan handla om eftersatt underhåll på signalsystem, tåginfrastruktur och så vidare som krånglar. 

Att det är under de kalla månaderna som flest förseningsersättningar delas ut är tydligt. Bara under månaden januari fick Östgötatrafiken in 2 600 ansökningar. 

Trots många ansökningar om ersättning sticker inte Östgötatrafiken ut nationellt. 

– Vår pendel är den som har bäst punktlighet och regularitet i hela Sverige, säger Per Nelson. 

undefined
De flesta förseningarna rör Östgötatrafikens pendeltåg. Enligt Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken, blir 3 av 100 turer inställda.

En annan vanlig anledning till försening, som man ofta hör lokföraren säga i högtalarna, är att det är obehöriga på spåren.

– Det har ökat. Det är många gånger som tåget inte kunnat åka vidare på grund av att någon har sprungit på spåren. 

Hur kan ni motverka det?

– Man kan ju naturligtvis jobba med olika hinder men det är Trafikverket som bestämmer hur hindren ska se ut, men också informera om faran av att springa på spåren.

1,4 miljoner i förseningsersättning har betalats ut hittills under 2024. 

2023 betalade Östgötatrafiken ut 800 000 kronor i ersättning och året innan det låg den summan på 700 000, varför har det ökat i år?

– Dels var det väldigt stora tågstörningar i samband med den ganska tuffa vintern som vi hade, snön kom och gick. 

Per Nelson tror också att ökningen beror på att Östgötatrafiken har blivit bättre på att informera rätten till ersättning. 

– Vi har informerat väldigt mycket mer om möjligheten att få förseningsersättning. Ju bättre vi blir på att informera desto bättre handlingsfrihet har våra passagerare. Vi vill bli bättre och snabbare på att komma ut med information om störningar.

Hur ska ni minska den här summan?

– Det är viktigt att jobba med Trafikverket och se till så att vi får fram tågen när de ska fram. 

Finns det något satt mål?

– Målet är att kunderna ska få ersättning när de är berättigade till det, men vi vill ju att den ska vara så liten som möjligt. Vi kommer aldrig helt ifrån att få inställda turer på tåg till exempel, det är en omöjlighet. 

undefined
"Spårspring, signalfel och väder är de tre vanligaste anledningarna till att vi är tvungna att ställa in ett tåg", säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken.

Hur drabbas Östgötatrafiken ekonomiskt av att behöva betala ut ersättning?

– Vi påverkas inte nämnvärt på kort sikt av ersättningar på dessa belopp. Vi budgeterar för att ha dessa kostnader då vi vet att det är ofrånkomligt att ha störningar av olika omfattning under ett år. Vi utgår alltid från föregående års utfall och räknar upp med inflation. Vi har avtal med Trafikverket och våra upphandlade trafikföretag som ger oss ersättning för störningar som inte är orsakade av oss, vilket är den absoluta majoriteten, säger Per Nelson.               

Din rätt till ersättning

20 – 39 minuters försening – 50 procent av biljettens pris

40 – 59 minuters försening – 75 procent av biljettens pris

60 minuters försening eller mer – 100 procent av biljettens pris

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!