Östgötatrafiken: Möjligheten att köpa biljett av förare tas bort

Östgötatrafiken tar bort möjligheten att köpa biljett av bussförare. Istället ska resenärer på länets samtliga landsbygds- och expressbussar samt Östgötapendeln kunna blippa sitt betalkort för att lösa biljett.

Östgötatrafiken inför en kontantlös betalningslösning.

Östgötatrafiken inför en kontantlös betalningslösning.

Foto: Thomas Möller

Östergötland2024-06-04 10:29

Med start den 11 juni är det möjligt att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort på Östgötapendeln samt alla landsbygds- och expressbussar. Dessutom införs samma kontantlösa betalningslösning för tätortstrafiken i Finspång. Samtidigt tas möjligheten att köpa biljett ombord hos föraren bort.

Att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort infördes i stadstrafiken 2020. Förra året såldes elva procent av biljetterna den vägen.

– Många tycker att det är ett enkelt sätt att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort, vilket gör att vi vill kunna erbjuda det i högre utsträckning, säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken, i ett pressmeddelande.

Att använda betalkort är ett komplement till Östgötatrafikens andra försäljningskanaler. Men det finns begränsningar. Det går till exempel inte att välja de rabatterade biljetterna eller betala för flera resenärer på samma kort.

– Vi rekommenderar våra kunder att köpa biljett via appen, webben, hos något av våra 45 ombud eller i våra biljettautomater för att få tillgång till alla biljetter och rabatter, säger Per Nelson.

Anledningen till att försäljningen ombord hos föraren tas bort är att få väljer att köpa sin biljett på det sättet. 2023 såldes färre än 2 procent av biljetterna hos förarna ombord på landsbygds- och expressbussar. Att underhålla det system som krävs är, enligt Östgötatrafiken, relativt kostsamt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!