Under 2020 gick Östgötapendeln enligt tidtabell i 95,9 procent av fallen.
I juli slogs det svenska rekordet för pendeltåg då 97,5 procent av turerna var punktliga.
– Vi har haft höga siffror under lång tid. Det är roligt att kunna erbjuda östgötarna den här tjänsten. För att få fler att pendla är punktligheten avgörande, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef.
Han menar att anledningen till de höga siffrorna är att Östgötatrafiken sedan några år kör med en tågtyp och inte flera – något som förenklar både drift och underhåll.
– Och inte minst har vi en väldigt duktig verkstad och personal.
Har ni kört färre avgångar i år på grund av pandemin?
– I stort sett har vi kört den trafik vi planerade. SJ har dragit ned sin trafik, vilket gör att vi mer sällan hamnar i konflikt om vem som ska prioriteras av Trafikverket vid förseningar.
Har den senaste snön ställt till det?
– Jo, just den här lätta snön är problematisk. Tågen är varma i sig och står man då stilla en stund fryser det på undertill. Som förare får man vara extra uppmärksam så att inte till exempel bromsarna fryser.
I tågen finns omfattande säkerhetssystem som varnar föraren om något inte står rätt till.
– I tågvärlden är säkerheten A och O. Att åtgärda och undersöka larmen kan ibland ta lite tid. Blir tågen för isiga kör vi in dem i verkstaden för att isa av dem, säger Mattias Näsström.