Oron för att Ostlänken inte ska bli av eller skjutas upp växer. Senast var det Konjunkturinstitutet som varnade för att investeringen i ny järnväg och höghastighetståg kommer att bli för kostsam. De anser att Sverigeförhandlingens bedömningar av de kommersiella förutsättningarna för höghastighetståg mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö är "otillfredsställande", enligt Dagens Industri.
– Det finns ett beslut att utgå ifrån. Men när projekt blir dyrare så blir det ofta så att prioriteringar ifrågasätts. Och det har hänt att beslut har rivits upp tidigare, säger Lena Micko, S, som både är kommunpolitiker i Linköping och ordförande för Sveriges kommuner och landsting (SKL).
Uttalandet avslöjar en oro för Ostlänkkritikerna ska vinna mer mark.
– Det är viktigt att driva på nu och hålla takten. Det här seminariet kommer alldeles rätt i tiden, säger hon.
Och hon får stöd från det regionala näringslivet.
Infrastrukturminister Anna Johansson, S, kommer att delta under seminariet liksom Peter Whass, VD för Lundbergs.
– Det här är en viktig fråga, inte bara för oss på Lundbergs, utan näringslivet i hela regionen. Vi behöver bra och snabba kommunikationer mot Stockholm, säger Peter Whass.
– Vi känner en viss oro för den debatt som förs nu, och jag känner mer oro nu för Ostlänken än jag kände för ett par år sedan. Nu är det betydelsefullt att inte tappa tempo, säger han.
Peter Whass betonar också att även om Ostlänken kommer att innebära stora byggprojekt och omvandlingar i de städer som berörs, vilket kan gynna Lundbergs som bygg- och fastighetsföretag så är det inte det som är punkt ett för dem.
– Det här berör alla branscher i regionens näringsliv.
Också Bettina Hammargren, VD för Foria som är ett av Sveriges största transport- och maskintjänstföretag med huvudkontor i Södertälje, kommer att tala under seminariet.
– Jag blev tillfrågad av Anna Johansson, när vi träffades i ett annat sammanhang om jag ville ställa upp, säger hon.
Bettina Hammargren är inte lika orolig för Ostlänkens framtid.
– Nej, det finns en planering och Ostlänken har stor påverkan för regionen och det gäller Norrköping och Linköping, som den fjärde storstadsregionen. Den innebär många utvecklingsmöjligheter, inte minst för att kunna rekrytera kompetent personal. Bostadsbristen i Stockholmsregionen är katastrofal och Ostlänken skulle kunna avhjälpa den på ett miljövänligt sätt. Vi skulle kunna rekrytera rätt personal om de fick bättre och snabbare pendlingsmöjligheter.