Hittills i år har 891 personer i Östergötland fått sitt körkort indraget – de allra flesta efter grova fortkörningar.
Det är fler än under samma period förra året, då siffran var 777. Och samma trend syns nationellt. I hela Sverige är ökningen av körkortsåterkallelser 10,7 procent, och i Östergötland är den alltså något högre: ungefär 15 procent.
Svante Viking är gruppchef för trafikpolisen i Linköping. Han säger att utvecklingen beror på en kombination av flera saker. Pandemin är en av dem.
– Vi har haft mer tid i och med att vi inte har haft några fortbildningar, stora event och att krogarna inte varit öppna. Vi har inte heller gjort stora blåskontroller. Det har frigjorts tid som kunnat läggas på trafiksäkerheten.
Han berättar att polisen även gett ut fler ordningsböter de senaste åren, mellan 2019 och 2020 var ökningen 30 procent och mellan 2020 och 2021 var den 20 procent. Med det följer att det blir fler indragna körkort, säger han.
Samtidigt är det här en utveckling som började ännu tidigare. Under de senaste fem åren har antalet återkallelser ökat med 35 procent i Sverige, enligt ett pressmeddelande från Transportstyrelsen. Där härleds den till att polisen har ökat sin trafikövervakning.
Svante Viking säger även att det har ökat från ganska låga nivåer runt 2016. Det genomfördes en omorganisation av polisen år 2015, och det tog ett tag innan det nya systemet jobbades in.
– Vi börjar bli bättre organisatoriskt. Sedan blir vi också sakta men säkert fler poliser i yttre tjänst, det har redan börjat komma till Östergötland.
Både nationellt och i Östergötland är den största andelen av körkortsåterkallelserna orsakade av fortkörning, närmare bestämt grov hastighetsöverträdelse. Näst vanligast är rattfylleri eller drograttfylleri, följt av medicinska skäl.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det dock mer effektivt att bötfälla många för låga hastighetsöverträdelser, snarare än att dra in körkortet för några få, berättar Svante Viking. Och att behöva omhänderta någons körkort är aldrig kul, säger han.
– Det blir en begränsning, många säger ge mig böter men ta inte körkortet. Det är alltid olyckligt.
Att det skett en ökning är dock inte endast en negativ utveckling.
– Det syns att vi jobbar mer, det är bra. Men trafiksäkerhetsmässigt är det inte bra att många blir av med körkortet.