I februari protesterade segelsällskapen mot att Kanalbolaget ville slopa den insjörabatt som 24 båtklubbar runt Vättern tidigare åtnjutigt. Utan rabatten har priset för insjöbåtarna dubblats under högsäsongen.
– Vi ser det inte som att vi tagit bort någon rabatt utan vi har anpassat priserna så att de är samma för alla. Även andra än insjöbåtarna kan nu slussa till reducerat precis under försäsongen, säger Kanalbolagets VD Anders Donlau.
Segelsällskapen varnade om att kanalen skulle tappa trafik med de nya priserna. Men trots det verkar trafiken på kanalen gå som vanligt. Enligt Anders Donlau hade kanalen 27 procent mer trafik under försäsongen tack vare prisomläggningen.
– Om vi tappar trafik så är det snarare för att marknaden i stort förändras. Vi ser till exempel en jätteökning av husbilar, säger han.
Kanalbolaget satsar i år på att annordna uppställningsplatser för fler husbilar. Det är ju trots all knappt en halv procent av kanalens 3 miljoner besökare som färdas med båt.
– Antalet husbilar i Sverige har fördubblats på 10 år och en tredjedel av de som köper husbilar är föredetta båtägare, säger Ander Donlau.