Enligt Axfoods pressavdelning är det kontaktlösa betalningar som inte fungerar.
– Det fungerar att betala med kontanter, och det fungerar om man har ett betalkort med chip. Det är blipp-betalningar som inte fungerar, säger Magnus Törnblom, presschef vid Axfood.
Matkedjorna Willys, Hemköp, Citygross och Tempo – som alla helt eller delvis ingår i Axfood – har drabbats av problemen.
– Det handlar om tekniska problem hos en betaltjänstleverantör, och inte någon attack, säger Magnus Törnblom.
– Alla butiker har inte drabbats, men en stor andel.
Redaktionen har nåtts av tips om problem på Hemköp- och Willys-butiker på flera håll i länet samt City Gross i Mantorp. I den sistnämnda ringlade köerna vid kassorna långa vid 19-tiden.
"Det kryper ytterst långsamt. En del ger upp och går ut och lämnar sina vagnar i butiken", säger vår reporter som vittnar om flera uppgivna kunder.
"Kunder på väg ut varnar inkommande att vissa kort fungerar men att det är bäst att ta ut kontanter innan man går in."
Felet uppstod vid lunchtid på måndagen, och det fanns vid 18-tiden ingen prognos för när det ska vara avhjälpt.
I fredags drabbades butikskedjorna av liknande problem. En tipsare försökte förgäves betala med fyra kort på City Gross i Tornby, Linköping. Willys och Hemköp var drabbade även då.
I Axfoodkoncernen ingår förutom Willys och Hemköp även Tempo, Handlar'n och Matöppet. 2021 gick Axfood dessutom in som 9,9-procentig delägare i City Gross. Inbrytningen innebar bland annat att även den kedjan bytte till koncernens inköps- och logistikbolag Dagabs IT-system.
Texten kommer att uppdateras.