Den tillfälliga pandemilagen – som började att gälla 10 januari – innebär nya, omfattande arbetsuppgifter för länsstyrelsen i Östergötland.
Myndigheten har som uppdrag att informera om och kontrollera efterlevnaden av lagen, som bland annat begränsar antalet besökare som får vistas samtidigt i till exempel gym och butiker.
I första hand ska länsstyrelsen ge information och stöttning, så att alla ska kunna göra rätt.
Men det kan också bli tal om tvingande åtgärder.
På måndagen hade den nya enheten uppstartsmöte. I mitten av veckan planerar länsstyrelsen att börja med sina tillsynsbesök. Kristoffer Hellberg är enhetschef.
Hur många arbetar med tillsynsarbetet?
– Vi är ungefär tio heltidsanställda just nu.
Vad ska ni göra?
– Det första vi sätter igång med är att sprida bred information om lagen till branschorganisationer. Även på våra tillsynsbesök kommer vi att jobba med information för att få till en frivillig rättning. Att minska smittspridningen är vårt huvudsyfte.
Vad händer om man inte följer lagen?
– Åtgärderna sker stegvis. Ser vi brister ger vi först råd och rekommendationer på vad verksamheten kan göra för att uppfylla lagen. Ser vi ingen förändring vid ett uppföljande besök kan vi använda oss av ett föreläggande av vite – alltså krav på förändring. Sista steget är att stänga verksamheten.
Hur går ni tillväga då, om ni måste stänga en verksamhet? Är det tal om näringslivsförbud?
– Vi hoppas och tror inte att vi kommer att behöva stänga någon verksamhet. Exakt hur det skulle gå till vet jag inte i nuläget. Det är inte det första vi kommer att börja titta på. Men i den här lagen har även polisen fått uppgifter att assistera oss om det skulle behövas. Men återigen: vårt fokus är att hjälpa verksamheter att göra rätt.
Sker tillsynsbesöken oanmälda?
– Det finns inget egenvärde i oanmälda kontroller. Vi är inte ute efter att sätta dit någon. Vår ambition är att informera när vi kommer, men man kan inte som verksamhet boka tid för tillsynen.
Vad gör ni på plats? Räknar antal kunder?
– Vi tittar snarare på verksamhetens rutiner för att följa lagen. Har man beräknat maxantal kunder? Är den beräkningen gjord på rätt sätt? Och framför allt: har man en plan för hur man i praktiken ska kunna se till att det bara är si och så många inne i lokalen. I en stor butik kan man inte se antalet med blotta ögat, där behövs ett system.