Den nya tidtabellen, som börjar gälla den 9 december, är totalt förändrad och innebär kraftigt ändrade tider. Vid årets tilldelning av tider på stambanan har Trafikverket gett Östgötatrafiken helt nya och oregelbundna tider för pendeln. Inga av de tider som bolaget hade ansökt om har de fått.
Tågen kommer inte heller längre gå med den regelbundenhet, var 20 minut, som hittills varit en del i Östgötapendelns framgång. Nu kommer de istället gå omväxlande var 15, 20 och 25:e minut. Att då få till bra anslutningar mellan tågen och busstrafiken i tätorterna blir inte längre möjligt.
Paul Håkansson, vd vid Östgötatrafiken, är bekymrad över att Trafikverket prioriterar snabbtågen och han tror att pendlingen på sikt kommer att påverkas negativt.
- Det är ytterst oroande, risken finns att det blir mindre attraktivt att åka pendeltåg. Med Trafikverkets prioriteringar av annan trafik som går genom länet, kommer vi snart inte att få plats på stambanan över huvudtaget. Våra möjligheter att driva frågan för Östgötapendeln och kundernas bästa är uttömda. Nu måste våra politiker agera för att skapa stabila och långsiktiga förutsättningar för Östgötapendeln, fortsätter Håkansson.
Corren skrev i tisdagens tidning om trängsel på flera avgångar i länet på grund av minskat antal vagnar. Trots att Östgötatrafiken själv gör bedömningen att de nya tiderna kommer att generera i ännu mer trängsel ser inte Paul Håkansson några säkerhetsrisker för passagerna.
- Men jag kan förstå att upplevelsen kan vara obehaglig för kunden.
I och med de nya och sämre tiderna som Trafikverket tilldelat Östgötapendeln, måste även stora delar av buss- och spårvagnstrafiken, framför allt i Linköping och Norrköping, planeras om.