Nu kan östgötar råka ut för en "razzia" – på macken

För nästan 20 år sedan kontrollerades östgötars bildäck i en nationell satsning vid namn Däckrazzia. Då visade det sig att många bilar körde runt med ett olagligt mönsterdjup. Nu, i augusti och september, är det dags att se om bilisterna i Östergötland har skärpt sig.

Kontrollerna är ofta gjorda under minuten, då det är ganska mycket personal som engagerats. "Alla tycker det är okej", säger Lars Nordquist.

Kontrollerna är ofta gjorda under minuten, då det är ganska mycket personal som engagerats. "Alla tycker det är okej", säger Lars Nordquist.

Foto: Ulf Stråhle

Östergötland2024-08-26 20:30

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Däckbranschens informationsråd, trafiksäkerhetsorganisationen NTF samt Bilprovningen.

Senast Däckrazzia besökte Östergötland var 2005, och det visade sig då att nästan var femtonde kontrollerad bil hade minst ett däck med mönsterdjup under 1,6 millimeter. Dels är det olagligt att köra på för slitna däck, men det är också en trafiksäkerhetsrisk.

Ett dåligt mönsterdjup innebär till exempel att greppet när det regnar försämras, vilket gör att risken för vattenplaning ökar.

undefined
Det gäller att ha koll på både mönsterdjup och dubbar.
undefined
"Vi kommer göra det på torsdag också. Vi ska försöka få ihop cirka 200 fordon på de här dagarna säger projektledare Lars Nordquist, NTF.
undefined
Kontrollerna är ofta gjorda under minuten, då det är ganska mycket personal som engagerats. "Alla tycker det är okej", säger Lars Nordquist.
undefined
60 bilar hade granskats redan på måndagsförmiddagen. Under torsdagen fortsätter razzian vid macken på Gamla Övägen i Norrköping. "De flesta är positiva efteråt", säger Åke Mörner.

Efter nästan 20 år är Däckrazzia nu tillbaka i Östergötland. I slutet av augusti och i september i år kommer Däckrazzias kontroller ske längs vägarna i Östergötland.

Inspektionen är frivillig och görs på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. I andra delar av landet sker det även i anslutning till polisens trafikkontroller.

Lars Nordquist, trafiksäkerhetsorganisationen NTF, är på måndagen ute vid Circle K på Gamla Övägen i Norrköping och gör kontroller.

– När människor kommer till den här macken så går jag fram och kollar om det är okej. Det är nästan ingen som säger nej, det tar bara någon minut och det tar ju längre än en minut att tanka, så det är oftast okej.

Lars Nordquist berättar att han har tre killar med sig som kan allting om däck.

– De gör en kontroll av lufttrycket och däckmönstret. Sen får föraren en lapp med lite information om mönsterdjup, och om de har lågt lufttryck får de reda på det.

Böter delas inte ut ifall däcken skulle vara olagliga. Man får helt enkelt information om att de är olagliga och att man bör fixa det.

Hur har det gått med kontrollerna än så länge?

– Det rullar på. Vi har inte träffat på någon olaglig ännu, alla har varit lagliga. Alla är väldigt tacksamma. En kille hade en skruv i däcket, han blev ju jätteglad att han fick reda på det.                                                                                                                                                                                                                  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!