Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Däckbranschens informationsråd, trafiksäkerhetsorganisationen NTF samt Bilprovningen.
Senast Däckrazzia besökte Östergötland var 2005, och det visade sig då att nästan var femtonde kontrollerad bil hade minst ett däck med mönsterdjup under 1,6 millimeter. Dels är det olagligt att köra på för slitna däck, men det är också en trafiksäkerhetsrisk.
Ett dåligt mönsterdjup innebär till exempel att greppet när det regnar försämras, vilket gör att risken för vattenplaning ökar.
Efter nästan 20 år är Däckrazzia nu tillbaka i Östergötland. I slutet av augusti och i september i år kommer Däckrazzias kontroller ske längs vägarna i Östergötland.
Inspektionen är frivillig och görs på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. I andra delar av landet sker det även i anslutning till polisens trafikkontroller.
Lars Nordquist, trafiksäkerhetsorganisationen NTF, är på måndagen ute vid Circle K på Gamla Övägen i Norrköping och gör kontroller.
– När människor kommer till den här macken så går jag fram och kollar om det är okej. Det är nästan ingen som säger nej, det tar bara någon minut och det tar ju längre än en minut att tanka, så det är oftast okej.
Lars Nordquist berättar att han har tre killar med sig som kan allting om däck.
– De gör en kontroll av lufttrycket och däckmönstret. Sen får föraren en lapp med lite information om mönsterdjup, och om de har lågt lufttryck får de reda på det.
Böter delas inte ut ifall däcken skulle vara olagliga. Man får helt enkelt information om att de är olagliga och att man bör fixa det.
Hur har det gått med kontrollerna än så länge?
– Det rullar på. Vi har inte träffat på någon olaglig ännu, alla har varit lagliga. Alla är väldigt tacksamma. En kille hade en skruv i däcket, han blev ju jätteglad att han fick reda på det.