Sedan 2012 ägs kedjan av kanadensiska Couche-Tard. Namnet Statoil får bara användas fram till 2021, men redan nu har ägaren bestämt att Circle K, ett inarbetat varumärke i flera andra länder, ska bli det gemensamma namnet på samtliga bolagets mackar.
Det nya varumärket ska även ersätta Couche-Tards varumärken i USA. Stationerna i Norge och Sverige blir först i Europa med namnbytet.
– Vi byter från blått till rött. Den nuvarande symbolen, droppen, signalerar oljebolag, men bensinmackar står ju för så mycket mer i dag. Med det nya namnet öppnar vi en ny dörr som förhoppningsvis skapar nya möjligheter.
Det säger Statoils VD i Sverige, Morgan Wiktorsson, som är uppvuxen i Ljungsbro och fortfarande bor kvar.
I Linköping handlar det om fem mackar/butiker och en truckdieselpump som byter namn och får det nya utseendet.
– Den allra första Circle K-macken i Sverige, Länna Skogås, i Stockholm invigs i morgon tisdag.
Innebär namnbytet något krångel för kunden?
– Inte alls. Bensinkort, koder och alla förmåner ligger kvar.
Men en del varor blir nya?
– Ja, vi introducerar lite nytt godis, nya drickor och en kycklingkorv. Vi utvecklar ständigt mat och dryck i samarbete med svenska kocklandslaget. I mitten av juni introduceras ett helt nytt butikskoncept, nästa generation av snabbmat, kan man säga.
Maten ger mycket klirr i kassan, eller?
– Ja. Jag var med när vi började med korv 1996. I dag säljer Statoil 13–14 miljoner korvar per år i Sverige.
Jag tycker att bensinmackarnas korvar har för dålig stekyta!
– Ha ha. Jag lovar att vi ska jobba på stekytan framöver.
Korvar i all ära, men kan mackpersonalen nånting numera? Typ hjälpa till att fylla på spolarvätska och sånt?
– Absolut, och det lovar jag att vi gärna hjälper till med.