Nu blir högkostnadsskyddet digitalt

Snart är stämplar och kvitton ett minne blott. På tisdag, den 1 mars, inför Region Östergötland ett digitalt högkostnadsskydd.

Snart avskaffade.

Snart avskaffade.

Foto: Bjön Larsson Ask/TT

Östergötland2016-02-29 09:30

Det är en hel del papper som nu sparas in. Omkring 70 000 så kallade frikort utfärdas varje år i Östergötland, då patienterna har passerat högkostnadsskyddet på 1 100 kronor i patientavgifter under tolv månader.

Men för att få frikortet krävs bevis i form av sparade kvitton och stämplar i en pappersremsa. Det har lett till problem för många patienter.

– Det nya systemet kommer att underlätta för många invånare i mötet med vården, säger Magnus Sjöberg, produktionsenhetschef vid Resurscentrum, till regionens hemsida.

– Man slipper hålla reda på papperskort och kvitton, som lätt kan tappas eller glömmas bort. Dessutom får vi en större rättvisa då det ger alla korrekt högkostnadsskydd, även om de av någon anledning inte har kunnat samla in och visa upp ett visst antal stämplar, säger han.

Med det nya systemet matas i stället alla uppgifter in i regionens databaser och finns lättillgängligt för alla berörda. Det innebär också mindre jobb för personalen, som slipper hantera frikort och räkna kvitton och stämplar.

Det digitala systemet kommer att införas stegvis under 2016, vilket gör att det kommer att dröja på vissa ställen. Därför är det klokt att spara sina kvitton och remsor ett tag till.

– Under en övergångsperiod kommer det att bli dubbla rutiner med både stämplar på remsor och elektronisk registrering, säger Magnus Sjöberg till regionens hemsida.

– Det är för att patienterna enkelt ska kunna röra sig mellan anslutna och ännu inte ansluta enheter, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om