Egentligen ville Trafikverket vänta med det här asfalteringsarbetet till nästa år. Trafiksituationen på E4 är redan ansträngd, med det stora broarbetet utanför Linköping som ska pågå i ytterligare en månad. Men spåren i omkörningsfilen har blivit så djupa att det inte går att vänta längre.
– Det är risk för vattenplaning. Jag har åkt där själv och det är otäckt – det står vatten i spåren när det regnar rejält. När dubbdäcken kommer på slits det ännu mer, så vi kan inte låta det vara över vintern, säger Nicklas Sundström, projektledare på Trafikverket.
Det är omkörningsfilen, K2, i norrgående riktning som ska asfalteras. Spåren där klarar inte längre maxgränsen, som är 13 millimeter i medeldjup.
– Trafiken på E4 har ökat något oerhört. Mellan Linköping och Norrköping är det nästan lika mycket trafik i K2 som i K1, säger Nicklas Sundström.
Arbetet beräknas pågå måndag–tisdag, men blir det regnväder kan det komma att skjutas upp. Högerfilen kommer att vara öppen hela tiden, men Sundström räknar med köer.
– Vi kommer inte att leda om trafiken, men det är smart att ta tåget eller köra en annan väg de här dagarna. Dag 1 kan man till exempel sticka av i Norsholm och köra ut vid trafikplats Melby. Nästa dag kan man åka väg 210 mot Västra Husby och sedan upp till Norrköping. Eller så åker man från Norsholm över Kimstad till Lövstad.
Vid Stångån är nu den första bron klar och i måndags påbörjades arbetena på den andra. De beräknas vara klara vecka 45.