Misstänkt spritbuss bötfälls för farliga resor

Den östgötska spritbussen gick i skytteltrafik till alkoholmarknaderna i Tyskland och bröt mot vilotiderna för yrkeschaufförer. Nu får ägaren dryga böter för ”mycket allvarlig överträdelse”.

Bild från ett tidigare tillslag.

Bild från ett tidigare tillslag.

Foto: Johnny Gustavsson / arkiv

ÖSTERGÖTLAND2015-03-27 13:00

Bussen har utgjort en risk för passagerare och andra trafikanter när den rullat på vägarna från Östergötland till Tyskland och hem igen med förare som inte följt reglerna för vilotider.

Transportstyrelsen delar ut den högsta sanktionsavgift som myndigheten kan ge bolaget med hänsyn till dess årsomsättning och kräver bolagets och bussens ägare på 48 000 kronor.

Corren har sedan januari 2014 granskat den organiserade smugglingen av svart alkohol från Tyskland med så kallade spritbussar. Insatser från polis och tull har inte varit tillräckliga; affärerna pågår fortfarande i full skala.

Bara i Östergötland finns flera bussbolag vars affärsidé bygger på smugglingsresor. Bussbolaget som Transportstyrelsen nu kräver på 48 000 kronor har sitt säte i Linköping och är en av de bussar som förekommer i Correns granskning. Bolaget är också föremål för en omfattande polisutredning som drivs av Linköpingspolisen och leds av åklagare.

Vid ett tillslag som östgötapolisen gjorde mot bussen i februari 2014 beslagtogs hela bussen och alkoholen i lasten och dessutom granskades bussens färdskrivare. Ärendet lämnades vidare till Transportstyrelsen som konstaterar att diagramblad från bussens färdskrivare saknas. Bussen har körts utan diagramblad i färdskrivaren vid 14 tillfällen.

Färdskrivarblad och diagramblad ska visa att förare följt förordningen om kör- och vilotider och ska säkra att ingen yrkestrafik körs av personer som jobbat för länge eller inte sovit.

När Transportstyrelsen krävt att bussbolagets ägare ska lämna in de saknade diagrambladen har han svarat att han försökt få bladen från en person som varit chaufför men att denne har tappat bort dokumenten.

Det är inte en hållbar förklaring, anser Transportstyrelsen som också konstaterar att bolagsmannen inte gjort några förebyggande åtgärder, till exempel utbildat chaufförer, för att se till att reglerna följs.

Bussbolagsägaren har framfört till Transportstyrelsen att han tycker att sanktionsavgiften på 48 000 kronor är oskäligt hög. Ett argument som myndigheten underkänner. ”Målet med reglerna om kör- och vilotider är att förbättra trafiksäkerheten” skriver Transportstyrelsen i sitt beslut och fortsätter: ”De överträdelser som det här är fråga om omöjliggör kontroll av reglerna.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om