Trafikverkets fyra sparförslag har vållat oro i många kommuner, inte minst i Nyköping och Tranås som om något av förslagen följs kan bli helt utan järnvägsstation. Detsamma gäller Vagnhärad i Trosa kommun.
Men även i Linköping och Norrköping är irritationen bland ledande politiker stor. I tre av de fyra nya förslagen placeras Linköpings station utanför staden. Norrköping, som kommit långt i sin planering av en upphöjd station inne i centrum, får en extern station i alla fyra förslagen.
Vi har under dagen sökt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som dock har avböjt intervju. Hans pressekreterare Lovisa Alm hänvisar i stället till Eneroths uttalanden till TT. Där uttrycker ministern tveksamhet till att placera stationer utanför städerna:
– Järnvägen måste vara lättillgänglig, inte minst för att kunna öka pendling till och från jobb. Då är det viktigt att hitta lägen i anslutning till där människor bor.
Lovisa Alm skriver också att ministerns utgångspunkt för nya stambanor är Sverigeförhandlingens förslag från 2017. I det har både Linköping och Norrköping centralt placerade stationer.
Pressekreteraren hänvisar vidare till Eneroths uttalande i Norrköpings Tidningar i november 2020: "Jag vill ta tillvara på engagemanget och planerna som kommunerna gör i till exempel bostadsbyggande och stadsutveckling med anledning av de stora samhällsinvesteringar som de nya stambanorna är."