I dag, fredag, fyller Alltransport 85 år. Den bästa födelsedagspresenten har man redan givit sig själv. För första gången någonsin har omsättningen sprängt miljardvallen.
– Jättekul att ha nått den milstolpen. Det lovar gott inför framtiden. Nu står vi redo för de kommande 85 åren också. Det här är bara början, säger Alltransports vd Mathias Lidén.
Alltransport bildades, som Bilfraktföreningen All-Transport u p a, den 7 oktober 1937 sedan 13 åkare i Norrköping gått ihop för att bilda en förening med uppdraget att driva transportverksamhet för sina medlemmar. Punkt nummer två i orginalstadgarna berättade exakt vad det skulle handla om: "Föreningen har till uppgift att i Norrköping idka bilspeditionsrörelse och därmed förenad verksamhet".
Den ursprungliga tanken gäller förstås till största delen än i dag. Även om begreppet "därmed förenad verksamhet" har breddats till att omfatta också allehanda entreprenaduppdrag även utanför Norrköping. Ett nätverk med 130 anslutna leverantörer ingår i verksamheten och Mathias Lidén vill likna företaget vid en familj i dag.
– Det familjära och kundnära är hemligheten, säger han.
– Men branschen har stora utmaningar. Framtidens problem kommer att vara att få tag i nya duktiga maskinister och förare. De som inte bara kan hålla i ratten utan även har ett bra kundfokus. Chaufförerna är vårt ansikte utåt. Dessutom skenar energipriserna vilket i sin tur påverkar våra priser. Vi är tydliga mot våra kunder om det.
Kanske rattar Annica Elgström från leverantören JE Åkeri, transport & entreprenad AB lösningen för framtiden. Hennes och maken Jimmys ellastbil drivs av fyra batterier som genererar 300 kilowatt. En laddning räcker ett drygt arbetspass och företaget sköter containertransporterna mellan hamnen och Rustas och Stadiums lager, på uppdrag av Alltransport.
– Häftigt att få vara med om att prova det som är framtiden. Jag är mycket nöjd och arbetsmiljön har blivit bättre. Mindre buller, säger hon.
När Jan Åberg började jobba åt Alltransport 1973 lät det mera. Han rattade en Scania 66. Pålitlig men inte helt ljudlös.
– Den var bra, säger han.
– Men bara bilen räckte inte. Man var tvungen att sköta sig som chaufför också.
Det gjorde uppenbarligen Jan Åberg. Han jobbade kvar åt 85-åringen en bit efter pensioneringen och tar fortfarande vissa uppdrag. Han är länken till gårdagen när Alltransport firar i dag.