– Ungdomarna kör upp för ett AM-kort för att få köra moped. Sen sätter de sig bakom ratten på en moped-bil eller en A-traktor som ofta också är trimmad. Plötsligt ska de ha kontroll över gas och broms. Det är nåt helt annat, säger trafikpolis Joakim Stenman i Linköping.
Metoderna för att trimma A-traktorer är flera och blir mer avancerade. Förr löstes omregistrering från bil till A-traktor genom att sätta dit en andra växellåda så att bilen inte kunde köras i högre hastigheter. För att komma upp i 30 kilometer i timmen behövde man köra bilen på höga varvtal. Det förde oväsen, blev obekvämt, och ledde till att förare ville manipulera bilen för att åka mer bekvämt. Med en ryckspärr, som sätts in i ett hål som borras i växellådan, kan man öppna för högre växlar och få upp bilen i högre hastighet. Spärren rycks bort när polisen stoppar fordonet för kontroll och fordonet verkar vara omöjligt att köra fortare än 30 – om polisen inte upptäcker hålet, som ofta döljs under knappar eller annat ytmaterial inne i bilen.
Det finns även varvtalsregulatorer som bryter hastigheten om utrustningen känner av att bilen går fortare än 30 kilometer i timmen. Men boxen där farten regleras kan kopplas förbi – och A-traktorn förvandlas till en bil som kan göra närmare 200 kilometer i timmen.
Den senaste generationens manipulation i nyare bilar är i princip omöjlig för polisen att upptäcka på plats; trimning sker genom att bilens styrbox manipuleras med krypterade koder. En officiell spärr på 30 kilometer i timmen kan blixtsnabbt kopplas i eller ur och tillåta bilens maxfart.
– Vi anar att ungdomar får hjälp av oseriösa personer som tar betalt för att ordna de här manipulationerna, säger Joakim Stenman vid trafikpolisen i Linköping.
Stenman och kollegan Joakim Berg, som dagligen arbetar med ungdomar som kör A-traktor, säger att de ser en fördel med om A-traktorer skulle tillåtas köra fortare, kanske i 45 kilometer i timmen. Men då måste lagar skrivas om så att bälteskrav och krav på stötdämpning, för trafiksäkerheten, samtidigt införs.
– När vi tar unga säger de att deras A-traktor är säkrare än små mopedbilar, som får gå i 45. Så kan man säga, men A-traktorn är inte säkrare när tre ungdomar sitter obältade och den är trimmad, säger Joakim Stenman.