Hemköp består i dag av cirka 200 butiker i landet. Ungefär en tredjedel ägs av Axfood, medan den stora delen är handlarägda. Och till den sistnämnda kategorin kommer Östenssons att höra när samarbetet startar den 1 september.
Samarbetet inbegriper inköp och logistisk via Dagab, ett Axfoodbolag, men även IT, marknadsföring och del av Hemköps lojalitetsprogram.
– Östenssons butiker faller väl in i Hemköps koncept. De är välsorterade och har fokus på färska och lokala råvaror, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.
Östenssons har nio butiker i Östergötland och finns i Motala, Vadstena, Skänninge, Borensberg och Linköping.
– Vi ser fram emot samarbetet med Hemköp som tillför ny kompetens och ger verktyg som skapar förutsättningar för vår fortsatta tillväxt, kommenterar Östenssons vd, Anders Lindblom.
Östenssons är ett familjeföretag som grundades 1963 av Gösta Östensson. Numera är dottern Karina Lindblad och hennes man Håkan Lindblad ägare. De har totalt 240 medarbetare och 2018 låg omsättningen på 600 miljoner kronor.