Sjuksköterskan på 1177 Östergötland bedömde att den medelålders mannen var i behov av omedelbar vård. Ambulans tillkallades inte, istället fick mannen hjälp med transport till sjukhus av en anhörig. Under färden drabbades han av hjärtstopp.
– Det är mycket beklagligt det som hänt. I det nationella rådgivningsstödet som vi utgår ifrån står det "överväg hänvisning till 112" i den här typen av brådskande fall. Där kanske man behöver se över formuleringen, det är något vi tittar på nu under den utredning som pågår internt, säger Anna Sandstedt, verksamhetschef på 1177 Östergötland.
Är inte hjärtinfarkt alltid ett tillstånd som kräver ambulanstransport?
– Vi ställer inga diagnoser, utan utgår från de symptom som inringarna beskriver och följer det nationella rådgivningsstöd som vi har. Det har sjuksköterskan gjort även i detta fall, även om det med facit i hand är beklagligt hur det blev.
Vad gör ni för att det inte ska hända igen?
– Just nu håller vi på utreder händelsen som även är anmäld till Ivo. Så utredningen får visa om man behöver förtydliga i rådgivningsstödet när man ska hänvisa till 112. Vi utbildar också vår personal om hjärtsjukdomar.
1177 finns i regionerna i hela landet, som alla hjälps åt att ta hand om inkommande samtal dygnet runt. Det är en rådgivande funktion där alla de som svarar är legitimerade sjuksköterskor.