För några veckor sedan skrev vi om en händelse där Trafikverket lät skräp efter en trafikolycka ligga kvar i naturen i en månad. Ett ovanligt misstag på grund av en kommunikationsmiss, menade Trafikverket.
– Det här tillhör inte vanligheterna, och vi har goda rutiner för att se till att platsen återställs efter en olycka, sade Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket, i artikeln.
2017 skrev Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Västra Götaland en skrivelse som senare ledde till en kartläggning på riksnivå gällande ansvarsfrågan för städning i naturen efter trafikolyckor.
I skrivelsen menar LRF, tvärtemot Trafikverket, att städning efter liknande trafikolyckor sällan sker tillfredsställande. En åsikt som de vidhåller än idag, meddelar Christer Jansson LRF Västra Götaland.
Gabriella Cahlin, styrelseledamot i LRF Östergötland, understryker riskerna.
– Helt klart kan det vara ett allvarligt problem för de lantbrukare som har mark utmed olycksdrabbade vägar.
Hon pekar bland annat på några potentiella risker med skräpet i naturen.
– Djuren kan skada sig genom att trampa på vassa föremål eller fastna i skrotet. De kan också få i sig mindre delar när de betar och vassa föremål kan ge upphov till långvarigt lidande, eller i värsta fall orsaka dödsfall.
Gabriella Cahlin tycker det är viktigt att man efter den akuta fasen i samband med en trafikolycka inte glömmer bort de som drabbas indirekt; de som äger och brukar mark längs våra vägar.
– Jag tycker det är rimligt att markägaren kontaktas när en olycka har skett som påverkar hens mark. Och att hen får en kontaktuppgift till den som ansvarar för saneringen. Både för sin planering och i de fall då städningen drar ut på tiden eller har varit otillräcklig.
Trafikverket påpekar å sin sida vikten av att som privatperson infomera, via Trafikverkets kundservice, att det finns skräp i naturen. Detta eftersom de inte kan åtgärda något som de inte har någon kunskap om, menar Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.
– Det är ingen som åker ut och kontrollerar om vi inte får indikationer på att det behövs. Men får vi rapporter från kundservice så åtgärdar vi detta. Om ett klagomål inkommer till kundservice så går det ut till den entreprenör som Trafikverket ålagt att sköta driften vid den aktuella platsen.