Trots protestmöten mot nedläggning av landsbygdstrafik och ett stort antal skrivelser ställda till trafik- och samhällsbyggnadsnämnden mot nedmonteringen av landsbygdstrafiken fortsätter den fastlagda kursen; trafik där intäkterna inte täcker minst tjugo procent av kostnaden läggs ned. Men protesterna har gjort intryck. På torsdagens sammanträde beslutades att ge Östgötatrafiken ett uppdrag att tillsammans med berörda kommuner hitta lösningar för att alla elever oavsett skolform ska kunna ta sig mellan hem och skola.
– Jag tycker inte att man hittills har hittat sådana lösningar i tillräcklig omfattning, säger Bengt Nordström (MP), vice ordförande i nämnden.
– Jag förutsätter att Östgötatrafiken tillsammans med kommunerna inventerar behovet i hela länet och att det arbetet kommer igång snabbt, lägger han till.
Det beslutades enligt Östgötatrafikens förslag att linje 509 som trafikerar Linghem-Östra Harg-Rystad-Tallboda-Linköping och linje 525 som trafikerar Ljungsbro-Berg-Södra Hult, läggs ned. Buss 507 mellan Linköping och Rystad får en kortare sträcka. 507:an kommer att vända i Roxtuna.
Samma öde möter linje 513 mellan Linköping och Kimstad. Bussen kommer framgent att vända i Gistad och framför allt trafikera sträckan mellan Gistad och Linghem. Bara några turer går till Linköping. Tätortsbussen i Vadstena med nummer 390 läggs ned från och med december 2016. Övriga förändringar ska skenär sommartidtabellen börjar gälla.
Pengarna som blir över till följd av nedläggningarna satsas på linje 112 mellan resecentrum och Vrinnevisjukhuset i Norrköping och att stärka linje 1 och 3 i Linköpings tätort.
Vänsterpartiet yrkade avslag till hela förslaget.