â Polisen mĂ„lar upp en bild av verksamheten som inte stĂ€mmer överens med verkligheten, sĂ€ger Stefan Holgersson, redaktör till rapporten "Hur kan polisen tackla gĂ€ngskjutningarna?" som publicerats av LiU.
Han menar att Rimfrost inte alls gett den effekt polismyndigheten vill ge sken av. I rapporten ges exempel pÄ hur beslagtagna vapen i landet som redovisades som en effekt av operationen, egentligen konfiskerades inom ramen för polisens reguljÀra verksamhet.
â Det Ă€r sĂ„ man ofta gör. Man blĂ„ser upp en insats och rĂ€knar in ordinarie verksamhet.
Det finns en fördel med att överdriva, menar han. Tilliten till polisen kan öka pÄ kort sikt. Nackdelen Àr att polisens verksamhetsutveckling hÀmmas, och att förtroendet för polisen pÄ lÄng sikt minskar.
â Man kommer inte tillrĂ€tta med problematiken nĂ€r man jobbar med fasader. Risken Ă€r att mĂ€nniskor inser att det som polisen presenterar liknar ett försök att sĂ€lja en produkt som inte hĂ„ller vad den lovar.
En annan slutsats Àr att polisen mÄste bli mer analytisk i sitt arbete mot till exempel gÀngskjutningar.
â I England och USA kan polisen lĂ€gga ned ett halvĂ„r av arbete före en operation. HĂ€r kan det vara nĂ„gra dagar.
I rapporten tar han första veckan av Rimfrost som exempel. Polisen skulle försöka gripa cirka 300 personer i Malmö som kriminalunderrÀttelsetjÀnsten satt upp pÄ en lista. Personal frÄn landet skickades söderut för att bistÄ Malmöpolisen.
Men nÀr listan granskades av jurister, efter att utredare ifrÄgasatte den rÀttsliga grunden, visade det sig att av de 300 Äterstod endast en person som polisen hade rÀtt att gripa. Vissa av de poliser som Äkt till Malmö skickades tillbaka.
â Polisen mĂ„ste kartlĂ€gga problemet innan projekten startar. De analyser som görs Ă€r vĂ€ldigt fokuserade pĂ„ individer. Tar man bort en individ ersĂ€tts den snabbt av nĂ„gon annan â och problematiken kvarstĂ„r.
Rapporten belyser Àven andra forskares tidigare slutsatser: inom polisen domineras en ledarstil som inte gynnar verksamheten.
â Forskarna har gjort psykologiska tester och observationer av chefer inom olika myndigheter. Polischefer sticker ut med lĂ€gst poĂ€ng och en ledarstil som skapar problem för medarbetarna.
Forskarna beskriver organisationsfilosofin inom polisen som hierarkisk. Konsekvenserna blir att ledningen Àr oförmögen till förnyelse och att lyssna till poliserna ute pÄ fÀltet. NÀr ledarstilen bland runt 100 ledare inom kÄren undersöktes 2018 visade det sig att var tionde chef hade en ledarstil som var direkt destruktiv för de underordnade.
Holgersson Àr tydlig med att det sjÀlvklart finns bra chefer inom poliskÄren, men menar att de ofta mÄste undertrycka sin positiva ledarstil.
â Annars riskerar de att fĂ„ en annan tjĂ€nst. Den rĂ„dande filosofin Ă€r en "gammaldags" ledarstil som ligger som en vĂ„t filt över organisationen. Det gĂ€ller i högsta grad Ă€ven för Ăstergötland.
Ăr det för mĂ„nga "gamla gubbar"?
â Det kan vara tanter med. Och: de behöver inte vara gamla. Det kan vara en yngre som blivit rekryterad av nĂ„gon som har samma synsĂ€tt. Men det nya synsĂ€ttet, med en modern ledarstil, pockar pĂ„. Förhoppningsvis kommer det att bli en förĂ€ndring.
I Ekots lördagsintervju hÀvdade bitrÀdande rikspolischef Mats Löfving att det i dag finns minst 40 kriminella slÀktnÀtverk i Sverige, som har kommit hit enbart i syfte att organisera kriminalitet. I utsatta omrÄden skapar nÀtverken parallella rÀttssamhÀlle, med egen lagskipning och logik. Uttalandet vÀckte mÄnga reaktioner. Vissa höll med Löfving, andra menade att han förenklade situationen.
Polisen var plötsligt öppna. Har du nÄgon teori kring varför man kommer med det hÀr uttalandet nu?
â Det Ă€r komplext. Det blir förenklat att sĂ€ga att han pratar i nattmössan, men det blir ocksĂ„ förenklat att sĂ€ga att han har rĂ€tt. Det finns en problematik med bland annat parallella rĂ€ttssystem â som jag just nu forskar om. Men det Löfving inte lyfter fram Ă€r att polisen har förstĂ€rkt den hĂ€r problematiken.
PÄ vilket sÀtt har polisen förstÀrkt de parallella rÀttssystemen?
â Min tidigare forskning, dĂ€r jag intervjuat bĂ„de boende, poliser och andra aktörer i socio-ekonomiskt utsatta omrĂ„den, visar flera exempel. Det gemensamma Ă€r att man Ă€r besviken pĂ„ polisens agerande och att man upplever att polisen inte behandlar dem som de Ă€r en del av samhĂ€llet utan som ett problem.
Stefan Holgersson sÀger att ett Äterkommande tema i forskningen Àr att polisen inte verkar ha ett intresse av att sÀtta sig in i problembilden.
â Ett exempel Ă€r nĂ€r en ensamstĂ„ende mamma förvĂ€ntas vittna mot gĂ€ngmedlemmar nĂ€r de bor i samma trappuppgĂ„ng. Att de Ă€r intressanta sĂ„ lĂ€nge de kan bidra till polisens utredning, men efterĂ„t lĂ€mnas helt i sticket. Ett annat exempel kan vara att nĂ€r barn har anmĂ€lts försvunna har polisen inte mobiliserat pĂ„ samma sĂ€tt som skett om det varit ett svenskt villaomrĂ„de.
Ăr det inte viktigt att berĂ€tta om att det finns 40 kriminella klaner i Sverige om det Ă€r sĂ„ verkligheten ser ut?
â Absolut. Polisen ska berĂ€tta hur det ser ut, men nĂ€r de fĂ„tt följdfrĂ„gor sĂ„ har de inte kunnat konkretisera hur de definierar de hĂ€r 40 klanerna. Polisen informerar, men Ă€r inte transparenta. Flera gĂ„nger har det tyvĂ€rr visat sig att vi inte kunnat lita pĂ„ polisens uppgifter, men att det finns en problematik med slĂ€ktbaserade kriminella nĂ€tverk Ă€r viktigt att beakta.
Framförallt frÄgar sig Holgersson varför det hÀr uttalandet kommer nu.
â Det har varit mycket fokus pĂ„ polisens tillkortakommande i media den senaste tiden. Genom att gĂ„ ut med information om slĂ€ktnĂ€tverken sĂ„ hamnar fokus pĂ„ nĂ„got annat Ă€n polisens brister.
Stefan Holgersson tycker att polisen ofta menar att det Àr andras fel nÀr de utsÀtts för kritik, medan det som har gÄtt bra Àr deras förtjÀnst.
â Samma retorik tycker jag finns i intervjun med Löfving.
Vi har sökt polisen och Mats Löfving för en kommentar till rapporten. I ett mejl svarar polisens nationella mediecenter:
"För nÀrvarande bedrivs ett omfattande utvecklingsarbete mot den organiserade brottsligheten inom Polismyndigheten. Arbetet innehÄller sÄvÀl utveckling av arbetsmetoder, ledning, styrning som uppföljning. Det finns mÄnga Äsikter om polisens arbete och hur det bÀst ska utföras. Vi tittar hela tiden pÄ vad som kan vara av intresse för Polismyndigheten och hur det kan anvÀndas i det fortsatta arbetet".