Det visar siffror från kommun- och landstingsdatabasen, som nyhetsbyrån Siren sammanställt.
De län som ökat sitt resande mest är Västmanland och Kronoberg, medan Stockholm har flest resor per person. Under 2015 reste en stockholmare i genomsnitt kollektivt 359 gånger, medan en östgöte endast gjorde 64 resor kollektivt under samma år.
Sedan sammanställningen av antalet resande med kollektivtrafiken gjordes har det hänt en hel del hos Östgötatrafiken. Bland annat har en del av landbygdstrafiken dragits in.
Göran Gunnarsson, regionråd (C) och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden vill dock inte medge att man dragit ned något.
– Nej vi har inte dragit ner någon krona utan tvärtom så lägger vi varje år in 2-3 procent mer på kollektivtrafiken. Den förändring vi gjorde i fjol var bara att vi flyttade pengar. Det gjorde vi medvetet. En del flyttade vi till närtrafik och en del till linjer som vi inte klarade att hantera därför att vi hade för lite bussar till de linjerna, säger han och menar att bekymret är att det finns för mycket utnyttjande på morgonen medan bussarna sedan inte används på dagen.
_ Det är därför jag har föreslagit att senarelägga gymnasieskolan på morgonen. För det är morgonen som bestämmer hur många bussar vi är tvungna att hyra in, Det skulle vi tjäna mycket på. De andra pengarna har vi använt i trafiken. Vi har omfördelat från trafik som inte finns till trafik som vi vet att vi klarar av, säger Göran Gunnarsson, som ändå anser att kollektivresandet måste öka.
– Vi ska ta andelar av biltrafiken och det kan man göra på olika sätt. Regionen prioriterar exempelvis infrastrukturen. När det gäller de statliga pengarna som vi får så har vi prioriterat att lägga in dem för att underlätta i städerna för att bussarna ska komma snabbare fram. Det viktigaste att göra för att få folk att åka kollektivt är att få en snabb förbindelse, menar Göran Gunnarsson som inte anser att priset för att åka kollektivt har någon större inverkan.
Att det gjorts indragningar på landsbygdstrafiken vill han inte hålla med om utan menar att man satsat och att det bara är de yttersta linjerna som folk inte använder som dragits in.
Bättre tider mer satsningar och bekvämare bussar och införlivande av ny teknik, tror Göran Gunnarsson kan vara av betydelse för att folk ska välja att åka kollektivt.