Här är årets vägarbeten – räkna med köer i trafiken

Höjda anslag och hopp om billigare asfalt gör att det kan bli extra många vägarbeten i Östergötland i år. Störst trafikstörningar väntas på E4 och riksvägarna 23, 34 och 55.

Så här är man van att se asfaltsarbetarna, i stekande sol. Men alltmer av arbetet utförs nattetid för att minska trafikstörningarna. På E4 görs allt arbete mellan kl 18 och 06.

Så här är man van att se asfaltsarbetarna, i stekande sol. Men alltmer av arbetet utförs nattetid för att minska trafikstörningarna. På E4 görs allt arbete mellan kl 18 och 06.

Foto: Magnus Andersson/TT

Östergötland2023-04-10 11:00

I fjol ledde kriget i Ukraina till kraftigt höjda priser på bitumen, bindemedlet som används i vägbeläggningarna. Det ledde till att några planerade asfalteringsjobb fick skjutas på framtiden.

I år ligger bitumenpriset än så länge drygt 20 procent lägre än i fjol. Prognosen för resten av året är osäker, men Trafikverkets projektledare i Östergötland, Tobias Berzelius, hoppas kunna åtgärda fler dåliga vägar än i fjol.

– Utöver det ordinarie anslaget på 116 miljoner kronor har vi också fått ett 20-tal extramiljoner för att förbättra bärigheten på mindre vägar. Men behovet är ändå alltid större än vad vi har pengar till. Det är en ständig prioritering. Alla vägar har vi inte råd att åtgärda, då får vi lappa och laga i stället, säger han.

undefined
"Kör försiktigt förbi vägarbetena", vädjar Tobias Berzelius, Trafikverkets projektledare för beläggningar i Östergötland.

Den envisa vintern har försenat årets asfalteringsarbeten, som var tänkta att starta under vecka 14. Men närsomhelst är det dags att sätta igång.

På E4 startar dock inte arbetena förrän vecka 32. Där kommer allt att göras nattetid. Det är dyrare och förmodligen inte jättepopulärt bland asfaltsarbetarna, men det innebär mindre störningar för trafiken. Inga omledningar till andra vägar eller överledning i motsatt körbana planeras i år, utan det blir bara så kallad förbiledning i en fil förbi arbetsplatsen.

– Vi kommer också att använda oss av lotsbilar på E4. När alla trafikanter följer en lotsbil måste alla sänka hastigheten, konstaterar Tobias Berzelius.

Tobias uppmanar alla att ta det försiktigt förbi vägarbetsplatserna. Det är fortfarande alltför vanligt med olyckor som drabbar vägarbetare.

– Det är en tuff miljö att jobba i och alla vill komma hem. Tänk på att det är för allas skull som vi är där och jobbar, säger han.

Arbeten på E4 skapar alltid köer. Tobias Berzelius pekar på några ställen till där det kan förväntas trafikstörningar i år.

– Riksväg 34 från Blåsvädret till Brunnby och väg 23/34 från Skeda udde till Kåparp. Det är 2+1-vägar – och på sina ställen bara 1+1 – vilket gör det lite extra besvärligt.

Riksväg 55 mellan Ingelsta och Åby och mellan Yxbacken och Graverstorp är två andra ställen att hålla koll på, liksom riksväg 51 mellan Cooprondellen och Mellangrind inne i Finspång. Trafikverket sätter upp informationsskyltar ett par veckor innan arbetena drar igång.

undefined
Beläggningen på Östergötlands vägar ska i år underhållas för cirka 136 miljoner kronor.

Här är en lista på större asfalteringsarbeten som planeras under 2023. Några av dem kan komma att skjutas upp till nästa år.

E4 norrgående: förbi infarten till Väderstad, Linköping Ö–Linghem, Norsholm–Norsholmsbron, Loddby S–Åby.

E4 södergående: Loddby S–Norrköping S, Klinga–Lövstad, Norsholm–Linköping Ö, Linköping V–Mantorp, Ödeshög–Sväm.

E22: Skanska underhåller vägen på långt kontrakt. Ännu ej bestämt vad som ska göras i år. 

23/34: Skeda udde–Kåparp.

32: Bron Boxholm.

34: Fornåsakorset–Brunneby.

35: Mosshult–länsgränsen.

51: Cooprondellen–Mellangrind i Finspång.

55: Ingelsta–Åby, Yxbacken–Graversfors.

134: Österbymo samhälle.

588: Pikedal–Ulrika.

596: Genom Mantorp.

664: Sätra–Björkfors.

705: Arnebo–Sjögesätter.

748: Rödsten–N Värna.

758: Hovetorp–Beatelund.

796 (gamla E4): Tallboda–Rycklösa.

799: Ludden–Norrköping.

839: Mellantorp–Kalkbrinken.

899: Genom Strömsfors.

919 (gamla rv 50): Omberg–Rogslösa.

996: Östervarv–Ask.

1010: Gottlösa–Normlösa.

1011/1015: Örvad–Klockrike.

1136: Fröstorp–Ulveryd.

1146: Ask–Nygård (Älvåsvägen).

1149: Klinga–Borg.

1167: Stjärnvik–Lotorp.

Metoder för vägbeläggning

Konventionell: Den gamla ytan fräses bort och därefter läggs en ny massa på.

Remixing: Den gamla beläggningen värms, fräses ner, samlas upp och blandas med ny massa. Blandningen läggs och vältas direkt.

Tankbeläggning: Stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig. Kostnads- och energieffektivt, men ger risk för stenskott.   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!