Trafikverket ser över hastighetsgränserna i hela landet. Grundprincipen är att det i fortsättningen ska vara max 80 kilometer i timmen på vägar utan mitträcke. Undantag görs bara för vägar med lite trafik – under 2 000 fordon per dygn.
Sammanlagt är det 425 mil statlig väg som ska skyltas om fram till år 2025 och på många håll har sänkningen redan genomförts. Enligt Trafikverkets beräkningar kommer detta att leda till en minskning av sju trafikdödade och 30 svårt skadade om året.
Nu är turen kommen till riksväg 35. Hastighetsgränsen sänks till 80 på en 46 kilometer lång sträcka, från Linköping fram till länsgränsen sydost om Åtvidaberg. 17 av de kilometrarna har redan en lägre gräns – till exempel genom Åtvidaberg – så i praktiken är det 29 kilometer som berörs av sänkningen.
På en sträcka av 2,3 kilometer kommer hastighetsgränsen i stället att höjas till 100 kilometer i timmen. Det gäller den nybyggda vägen Hackefors–Björkåkla som öppnas på tisdag. De kommande åren planerar Trafikverket att bygga mötesfri väg fram till Rösten utanför Grebo. När det är genomfört blir det 100-gräns även där.
En mil tar 50 sekunder längre att köra om man håller 80 kilometer i timmen i stället för 90.
Men enligt Trafikverket sänks medelhastigheten bara med 2–3 kilometer i timmen efter en omskyltning. Därför har man på många håll satt upp fartkameror för att öka efterlevnaden. På riksväg 35 behövs inte det, eftersom där redan finns ett stort antal kameror.