– Vi vill att patienterna ska förstå att landstinget och alla våra sjukvårdsinrättningar byter till det nya namnet, men vill samtidigt att de ska känna igen sig. Så det är inte fråga om en revolution, snarare en evolution, säger kommunikationschefen Ulrika Ohlson.
En reklambyrå i Linköping har anlitats för uppdraget att ta fram den nya loggan, som vid en första anblick är förvillande lik den gamla utom när det gäller namnet förstås:– Men inte heller blomman är den samma. Det är förstås fortfarande en stiliserad blåklint, som är Östergötlands landskapsblomma. Men den har mjukats upp, är inte lika kantig. Och så är typsnittet på bokstäverna lite modernare, säger Ulrika Ohlson, som berättar att själva omgörningen kostat landstinget mellan 50 000 och 100 000 kronor. Däremot får man en större kostnad när alla skyltar på alla byggnader, inklusive sjukhusen och vårdcentralerna runt om i länet, ska bytas ut. Ambulanserna kommer också att få nya dekaler. Det kommer att kosta kring fyra miljoner kronor.
Även kollektivtrafiken ingår ju i den nya regionen men det innebär inte att Östgötatrafikens fordon plötsligt kommer att byta ut sin logga. Den förblir röd, gul och vit även fortsättningsvis.
Det är ju inte över för att en ny logga nu tagits fram. Den måste ju bli känd också. I december och januari kommer en informationskampanj att spridas till länets alla invånare. Så här säger landstinget i en skrivelse som ska antas av landstingstyrelsen nästa vecka:
– Materialet ska förmedla en samstämmig bild av Region Östergötland som vårdgivare, arbetsgivare och utvecklare av regionen. Region Östergötland ska vara ett starkt varumärke. Vi ska uppfattas som trovärdiga, stabila och kompetenta.
Efter årsskiftet får bara den nya logotypen användas när Region Östergötland är iblandad och alla tidigare symboler för landstinget olika verksamheter ska bort.
– Under hela det här året har alla som ska ingå i regionen fått vara sparsamma med att beställa nytt material med den gamla loggan. Det är ju skattebetalarnas pengar vi använder så där har vi varit tydliga. Det vi har sparat in under året kan vi lägga ut nu, när vi beställer nytt, säger Ulrika Ohlson.
Den nya symbolen för regionen kommer alltså inte att börja användas förrän till årsskiftet.