Små helikoptermaskiner med en liten kamera undertill, så kallade drönare, har gjort det möjligt för vanliga privatpersoner att filma och fota från luften.
Men en dom i Högsta förvaltningsdomstolen försvårade rejält för svenska drönarfotografer. Om man har velat flyga och fota på allmän plats har man fram tills nu varit tvungen att ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen först. Varje gång.
Tisdagen den första augusti lättas reglerna upp.
– Lagen har inte riktigt hunnit med teknikens utveckling, säger Fredrik Schlyter.
Han är fotograf och köpte en egen drönare för några år sedan.
– Mitt fotointresse började med bergsklättring och jag har alltid drömt om att kunna ta bilder från nya vinklar. Med drönare kan jag äntligen göra det.
Men det har varit omständligt och flera tillstånd har behövts. Vill man tjäna pengar på sitt material behöver man ett tillstånd från Transportstyrelsen. Men det som har ställt till det för privatpersoner och företag är att man inför varje flygning har behövt söka tillstånd hos Länsstyrelsen om man velat filma offentliga platser. Det har kostat pengar och tid. En ansökan har behövt ungefär en månad för att gå igenom och har kostat 3 700 kronor.
– Jag har inte kört så mycket med den, konstaterar Fredrik Schlyter.
Problemet har aldrig varit själva farkosten.
– Om du bara flyger för ditt eget höga nöjes skull har det inte behövts något tillstånd. Då har det varit som ett modellflygplan, säger Christer Wikström, flygteknisk inspektör hos Transportstyrelsen.
– Det är om du också fotograferar som det har fallit under kameraövervakningslagen och det är det som försvinner den första augusti.
Drönare utrustade med kamera har klassats som en övervakningskamera och därmed blivit tillståndsskyldigt varje gång kameran rullat. Tanken har varit att skydda folks integritet. Det är inte tillåtet att filma folk utan de vet om det. När det gäller foto och film från drönare kommer det istället att skyddas av personuppgiftslagen (PUL).
När det gäller publiceringen av bilder och video tagna med en drönare och andra människors integritet är Fredrik Schlyter och Christer Wikström inne på samma sak. Det är sunt förnuft som gäller, precis som om du använder en vanlig kamera.
Helt fritt fram är det ändå inte. Runt flygplatser och militära skyddsobjekt är det fortfarande förbjudet att flyga.
Ett förslag från Transportstyrelsen om att det ska vara tillåtet att flyga upp till 50 meter ovan mark även i en flygplats skyddsområde är nu ute på remiss.