Ett gammalt breddningsarbete av kanalen norr om bron i Berg gjorde att lager av skyddande lera grävdes bort vilket orsakat läckage under uppemot 40 år.
Förra året var situationen akut. 20 000 kubikmeter vatten per dygn forsade genom berget till den intilliggande Blackbäcken och vidare ut i Roxen.
Under vintern har ett avancerat och tidskrävande arbete med tätning i flera lager genomförts som en del av det stora renoveringsarbetet som pågår på kanalen. Men arbetet blev mer omfattande än väntat.
– Ja, vi fick täta ytterligare en 60 meter lång kanalsträcka sedan det visat sig att tätningen där förstörts när Tekniska verken grävde för fjärrvärme där för 20 år sedan, säger Stefan Ljungblad, anläggningschef på Göta kanalbolag.
Enligt kanalbolagets vd Roger Alsäter innebar extraarbetet en fördyring av etappen, som i stället för budgeterade 15 miljoner kronor nu kostade 17 miljoner.
Enligt Stefan Ljungblad har säsongens renoveringar i övrigt gått enligt plan.
Vad händer nästa vinter?
– Främst strandskoningsprojekt i Söderköping och förhoppningsvis även Motala verkstads kaj.
Göta kanalbolag planerar att bygga ett besökscenter i Berg. Men förhoppningarna om att komma i gång redan i sommar visade sig vara alltför optimistiska.
– Vi har precis börjat detaljplanearbetet och sådant brukar ta tid. Vi jobbar även med finansieringsfrågan, säger Henrik Pettersson, fastighetschef på Göta kanalbolag.
Coronan satte stopp för årets invigning av kanalsäsongen. Men under fredagen fick en mindre skara näringslivsfolk, politiker och landshövding Carl Fredrik Graf information om läget. En del av guidningen genomfördes på den eldrivna båt som Pontus Björsner, som driver Göta kanals Charter, designat och byggt.
Om båten, som är den största av de nio i företagets flotta, körs i 5 knop håller den laddning i 10 timmar. Om man räknar in kanalavgifterna kostar den runt 40 000 kronor att hyra för en veckas färd mellan Söderköping och Sjötorp.
Enligt Björsner var bokningsläget gott – till och med mycket gott – fram till coronautbrottet.
– Men nästan allt försvann på en natt. 85 procent av våra kunder är utländska gäster. Nu hoppas vi ändå på att juli och augusti blir bra.
Överlag kommer kanalsäsongen att bli speciell – och svår för många.
– Fritidsbåtsförsäljningen går upp, rederierna lider svårt, konferensarrangörerna har det tufft medan läget för kaféerna och restaurangerna är ok, summerar Alsäter.