Det är däckföretaget Hankook och trafikorganisationen NTF som ligger bakom kampanjen som heter "Kör som en kvinna". Tanken är att få män att anamma en säkrare körstil i trafiken.
– Vi ser att unga män, mellan 18–25 år, är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken. Undersökningar visar att om fler körde som kvinnor så skulle vi ha en avsevärt förbättrad trafiksituation med mindre olyckor, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.
Kontroversiell kampanj
Under förra året omkom 201 män i polisrapporterade vägtrafikolyckor. Det går att jämföra med 58 kvinnor under samma tidsperiod. Siffrorna talar sitt tydliga språk, säger Marie Nordén på NTF. Men kampanjen är för den sakens skull inte okontroversiell.
– Jag känner att vi sticker ut hakan nu, folk kan ju ta illa upp. Men ibland behöver man utmana för att få till en reaktion och förändring. I de undersökningar vi gjort ser vi att kvinnor har högre säkerhetstänk i trafiken än män, och nu gör vi en kraftansamling för att kunna komma till bukt med problemet, säger hon.
"Vill förhindra olyckor"
Statistik visar även att bilbältesanvändande är lägre bland män än hos kvinnor, och att användadet är speciellt lågt bland yngre män i åldern 18–25 år. Men syftet med projektet är egentligen inte att peka ut män som några trafikbovar.
– Nej, det är inte målet. Det vi vill göra är att motverka trafikolyckor och har vi bara lyckats få några personer att ändra sin körstil så har förhoppningsvis några trafokolyckor förhindrats, säger Marie Nordén på NTF.