De hänvisar till att det varit en del problem inom färdtjänst sedan avtalet för de entreprenörer som kör särskild kollektivtrafik trädde i kraft 1 juli.
Facket säger att de påpekat problemen under lång tid, utan att ni agerat.
– Vi har besvarat samtliga synpunkter som den fackliga organisationen har lyft och vidtagit åtgärder.
Ledningen vill inte svara direkt på hur de ser på kritiken om underbemanning och att människor blir sjuka på jobbet. Facket och arbetsgivaren hänvisar till olika siffror för att beskriva sjuktalen på arbetsplatsen.
– Vi har ett gott samarbete med företagshälsovården och kan erbjuda professionellt stöd till både arbetstagare och arbetsgivare. Vi gör täta statistiska uppföljningar av frisk- och sjuktal.
Vilka åtgärder har ni vidtagit?
– Inför de nya avtalens start bemannade vi upp med extra personal, då vi sedan tidigare vet att det brukar vara en inkörningsperiod för nya trafikföretag och därmed en något ökad samtalsvolym från kunderna. När vi såg signaler på att vi behövde öka bemanningen ytterligare gjorde vi det med hjälp av timanställda och övertid.
– Detta har medfört en ökad samtalsfrekvens och längre samtal från kunderna till vår beställningscentral. Detta gör tyvärr att kunderna får vänta lite längre när de ringer till oss. För en del medarbetare kan längre kötider upplevas som stressande, förklarar man och väntar in Arbetsmiljöverkets bedömning.