Krismöte om Ostlänkens budget

Under torsdagen hade Trafikverket kallat kommunalråd från samtliga fem kommuner utmed den planerade järnvägen till ett möte. Trafikverket meddelade att alla måste hjälpas åt att leta fram rejäla besparingar.

Vid Stora Vänge. Linköping i bakgrunden.

Vid Stora Vänge. Linköping i bakgrunden.

Foto: Per Olsson

ÖSTERGÖTLAND2019-04-04 17:00

Kommunernas högsta företrädare från Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköpings kommuner var kallade till Norrköping. De visste inte vad Trafikverket tänkte meddela, mer än att det rörde pengarna till den planerade järnvägen Ostlänken.

Efteråt berättar Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande i Linköping, att det visserligen var ett beskt budskap men att det kunde varit värre.

– Det blev nog lite bättre än jag befarade. Även om inte jag varit längst fram i det här arbetet så är man ju lite luttrad när det gäller Ostlänksprojektet. Det är kraftigt försenat och det har varit många bud, säger han.

Beskedet som Trafikverket gav var att projektets kostnader ökar med 10 miljarder kronor, efter att planeringen nu skett på detaljnivå. Den nuvarande budgeten på 54 miljarder ska dock stå fast. Trafikverket vill gemensamt med kommunerna hitta besparingar för dessa ökade kostnader på 10 miljarder.

Procentuellt är det en kraftig besparing, men myndigheten var också tydlig med att den nuvarande tidplanen ska fortsätta gälla och de städer som blivit lovade centrala stationslägen ska få det.

För Linköpings del är Niklas Borg dessutom fortfarande fast besluten om att det är en tunnel under staden som gäller.

– Det vi har att förhålla oss till just nu är avtalet som vi skrivit med Sverigeförhandlingen (en del av regeringskansliet). Det avtalet säger att det ska vara en passage genom Linköping som ger minsta möjliga barriäreffekter.

Men tunnel är väl dyrt, hur går det ihop med att spara?

– Vi har inte siffrorna, men vi vet att det är gynnsamma markförhållanden för en tunnel och vi vet att broalternativet inte heller är helt okomplicerat med tanke på hur lång den måste bli. Från Linköpings sida är vi övertygade om att tunnel är det bästa.

Hittills har planeringen av den nya järnvägen kommit ganska långt fram till en punkt i höjd med Tallboda strax öster om Linköping. Sträckan genom staden ligger lite efter och på den punkten fick Niklas Borg ett positivt besked.

– Ja, Trafikverket har precis avslutat upphandlingen av den konsult som ska göra järnvägsplanen genom Linköping.

Att arbetet med att hitta besparingar inte ska få leda till förseningar ser han också som ett väldigt viktigt besked.

– Vi vill inget hellre än att få spaden i backen så fort det går. Det här handlar inte bara om att resa till Stockholm, redan i dag finns ett enormt kapacitetsproblem mellan Linköping och Norrköping.

Ostlänken

Ostlänken är en första del av den planerade höghastighetsjärnvägen genom södra Sverige. Namnet Ostlänken används då för att benämna sträckan Linköping–Järna som är 16 mil. Den etappen har beräknats kosta 54 miljarder kronor, men då räknar Trafikverket med en hastighet på max 250 kilometer i timmen, inte 320 kilometer i timmen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!