– Vi jobbar med frågan men vi har fått ett annat uppdrag som måste prioriteras och får återta arbetet efter semestrarna, säger en upptagen Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen, då vi ringer för att ställa frågor om myndighetens åtgärder i A-traktorfrågan.
Sektionschef Ingela Janbjer beskriver senare i mejl att frågorna om A-traktorerna spänner över flera områden och att myndigheten inte kan säga när regeländringar kan bli aktuella.
Vi har i flera artiklar speglat ungdomars, föräldrars, polisers och medtrafikanters åsikt att A-traktorer bör få köra fortare än dagens högsta tillåtna hastighet, 30 kilometer i timmen. Den låga hastigheten lockar fler att trimma A-traktorerna och stör trafikrytmen med risk för olyckor, framför allt påkörningar bakifrån, har flera röster framfört i våra intervjuer.
Transportstyrelsens sektionschef Ingela Janbjer skriver i sitt mejl om hastighetsfrågan:
– Vi har inget påbörjat regelarbete idag. Frågan är komplex och spänner över flera områden som körkortsutbildning och fordonsteknik.
Hon skriver att Transportstyrelsen har ”inlett ett förberedande arbete” med frågan. Transportstyrelsen har ett visst mandat att besluta om ändrad så kallad konstruktiv hastighet för A-traktorer men är alltså inte framme vid någon färdig utredning eller förslag. Detsamma gäller frågan om krav på bältesanvändning, något som både polis och föräldrar har lyft i våra intervjuer.
– Varför ska ungdomarna lära sig att åka utan bälte? Om två år ska de köra riktig bil och då gäller bälteskrav, sa Johannes Gustafsson i Skänninge, som just byggt ihop en A-traktor med sonen Lukas, 15.
Johannes, liksom flera poliser vi talat med, har varit kritiska mot att det räcker med AM-körkort som är uppkörning på moped, för att få sätta sig i en tung personbil ombyggd till A-traktor och köra i trafiken. Även Helena Hellstén som arbetar med skadeförebyggande på Länsförsäkringar har lyft frågan om bristande utbildning till Transportstyrelsen. Men inte heller på detta område är Transportstyrelsen långt kommen, enligt Ingela Janbjer.
– Vi har idag ett mandat att föreskriva om utbildning gällande AM-körkort. Den föreskriften avser vi att börja med under hösten om allt går enligt plan, skriver hon.
Trafikverket har en samordnade funktion för trafiksäkerhet i landet. Förra året tog myndigheten fram ett gemensamt inriktningsdokument för hur säkerheten för bland annat A-traktorer ska höjas. Bilbältesanvändande är en av punkterna i dokumentet.
– Vi tycker att det ska vara bilbälte när man åker, säger utredningsledare Jörgen Persson.
Transportstyrelsen kan besluta vissa regeländringar medan vissa andra ändringar, exempelvis i Trafikförordningen eller körkortslagen, kräver politiska beslut. Flera riksdagsmotioner har de senaste åren handlat om A-traktorfrågan, bland annat har moderater, centerpartister, kristdemokrater och sverigedemokrater lämnat förslag i trafikutskottet om höjd hastighet till 50 eller 60 kilometer i timmen, och införandet av en ny fordonsklass, lätt personbil, som skulle omfatta A-traktorer och kräva ett annat körkort.
Riksdagen har hittills avslagit motionerna och svarat att ”trafiksäkerhet är en högt prioriterad fråga” och att det pågår arbete vid flera myndigheter om eventuella regeländringar.