För drygt ett år sedan började Hans Pettersen bilpendla till och från bostaden i Linköping och arbetet i Överum.
– Jag ser flera djur på eller bredvid vägen varje resa. Det är bara tur att inte fler omkommer, säger han med anledning av förra veckans olycka då en ambulanssjukvårdare omkom.
Trafikverkets planerade åtgärder på sträckan Linköping-Grebo är inte tillräckliga, anser Pettersen.
– Jag gissar att man väljer den sträckan eftersom det går mest trafik mellan Åtvidaberg och Linköping men jag ser mer vilt mellan Åtvidaberg och Överum. För mig är det obegripligt att Trafikverket inte sätter upp viltstängsel hela vägen mellan Linköping och Gamleby.
Han krockade själv med en hjort för ett år sedan söder om Åtvidaberg – just där viltstängslet upphör.
– En kolsvart morgon med regn så här års hjälper det inte att man håller ner farten och är uppmärksam. Hjorten jag körde på kom ut på vägen bara ett tiotal meter framför bilen i full fart. Då smäller det hårt.
Hans klarade sig oskadd.
– Rutan sprack men hjorten kastades åt sidan i stället för över bilen som för ambulansen.
Tidigare har bland annat eftersöksjägare krävt olycksförebyggande åtgärder på den hårt drabbade sträckan Grebo–Åtvidaberg.
Sabine Olovsson Andersson, trafikingenjör på Åtvidabergs kommun, håller med:
– Det vi kan göra från kommunens sida är att sätta press på markägarna att få ner viltet på en normal nivå, det finns alldeles för mycket nu. Men vi äger ju inte vägen. Från Trafikverkets sida krävs det snabba åtgärder för att få ner antalet viltolyckor, säger Olovsson Andersson.
– När vägplanen ska fastställas kommer vi att vara väldigt tydliga med att det behövs viltstängsel hela vägen från Linköping till Åtvidaberg, fortsätter hon.
Trots de många olyckorna finns ännu ingen vägplan för sträckan Grebo-Åtvidaberg.
– Först väntar en åtgärdsvalsstudie nästa år för att se vilka brister som finns, både gällande vägen och viltsituationen, säger Mikael Alm, projektledare på Trafikverket.
Vad tror du den kommer utmynna i?
– Det är väl ingen vågad gissning att man kommer fram till att det blir mötesfri väg och viltstängsel.
Och hur är tidsplanen?
– Det går inte att säga, mer än att det ligger många år framåt. Under tiden planerar vi för andra åtgärder för att göra trafikanterna uppmärksamma på viltfaran.
Varför inte bara sätta upp viltstängsel redan nu?
– Det är inte så enkelt. Det krävs en vägplan även där och samråd med markägare.