Östergötlands ökning är högre än rikets som helhet, som är 98 procent.
– Ökningstakten är snabb, det är tredje året i rad vi ser en fördubbling av antalet elbilar i trafik, säger Jonas Ingman, statistiker på statistikmyndigheten Trafikanalys. Vid sidan av elbilar så ser vi även en fortsatt ökning av laddhybrider och elhybrider. Det innebär att idag har 9 procent av alla personbilar i trafik helt eller delvis eldrift.
Under 2021 nyregistrerades 314 313 personbilar i Sverige, en ökning med 4 procent jämfört med år 2020. Ändå är det färre än innan pandemin. Under åren 2015 till 2019 nyregistrerades i genomsnitt cirka 375 000 personbilar per år. Av alla nyregistrerade personbilar under 2021 var 18 procent elbilar, mot 9 procent under 2020.
I Östergötland finns nu 223 319 personbilar. Det innebär en biltäthet på 476 bilar per 1 000 invånare. En marginell ökning jämfört med 475 året innan. Stockholm har lägst biltäthet i landet med 400 bilar per 1 000 invånare. Gotland högst med 605.
Länets bilar är nu fördelade i dessa drivmedel: Bensin 116 958, diesel 78 250, el 4 182, elhybrid 7 382, laddhybrid 5 703, etanol 9 173 och gas 1 663.
Uppdelat i kommuner ser antalet elbilar/elhybrid/laddhybrid ut så här: Linköping 1 717/2 784/2 617, Norrköping 1 157/2 121/1 499, Motala 329/935/474, Mjölby 297/540/316, Finspång 118/244/182.
Fotnot: Elhybridbilar använder en förbränningsmotor för att ladda elmotorns batteri under färd, medan elbilar och laddhybrider laddas med el utifrån.