Hellre ett planerat stopp än att fortsätta lappa och laga den slitna infrastrukturen på stambanan mellan Norrköping och Linköping. Ingvar Sandberg på Trafikverket är projektledare för de växel- och spårbyten som ska utföras i Kimstad – mellan Linköping och Norrköping.
Sex nya växlar ska lyftas dit med tillhörande elektronik. En upprustning i sig för 70–80 miljoner kronor, när Trafikverket ser över stambanan mellan Norrköping och Hässleholm samt en sträckning på kust- till kustbanan.
– Vi har sagt att man skulle kunna hålla liv i den här anläggningen i Kimstad maximalt ett år till. Det var så mycket fel. Vi besiktigar den var 14:e dag och det var ständigt akutåtgärder. Varje akutåtgärd ger stopp i trafiken. Här blir det ett planerat stopp och man får chansen att se till att det finns bussar, säger Ingvar Sandberg på Trafikverket.
– Det här innebär att det blir en väldigt säker och tillgänglig del i trafiken en längre tid framöver.
Östgötatrafiken som driver pendeltågen i regionen har vetat om det planerade stoppet en längre tid. Men för dem är det första gången sedan Region Östergötlands pendeltågstrafik startade på allvar (2010) som det är ett planerat stopp på fem dagar.
– Vi har aldrig varit med om något sådant här tidigare. Men det måste göras för att vi kan inte ha de här småstoppen hela tiden som gör att vi till slut måste ställa in avgångar. Det är förödande. Vårt mål är att ta marknadsandelar från biltrafiken, då måste vi ha taktfasthet och täta avgångar, säger biträdande trafikchef Mattias Näsström på Östgötatrafiken.
Utmaningen för Östgötatrafiken är att informera alla resenärer och planera upp ersättningstrafiken. Det har gjorts under en mer samlad tidsperiod.
– Vi försöker gå ut i så många kanaler vi kan samt haft utrop på tågen. Men det får inte bli för tidigt då. En enkel bedömning är att våra pendlare har bättre koll än de enstaka resenärer som åker då och då, säger Mattias Näsström.
Östgötatrafiken har rekommenderat pendlare som har möjlighet, att välja andra alternativ de här dagarna samt kommande helg. Att ordna ersättningstrafik för ett pendeltåg med buss innebär rent fysiskt flaskhalsar. Pendeltåget kan ta upp till 400 resenärer och körs med 15 minuters intervall. En buss kan ta cirka 60 personer.
– Det antalet bussar finns inte. Då måste man välja andra alternativ och sedan får man vara beredd på att man kan få vänta på nästa tur när trycket är högt, säger Mattias Näsström.
Det är en speciell helg samtidigt när skolor slutar och studenter som springer ut.
– På fredag är det studentfester och sådant. Många som åker sent på nätterna kanske inte har den där långsiktiga framförhållningen.. Många vill förmodligen åka sista bussen hem. Det kan bli lite trångt då, säger Mattias Näsström.
Ett av de sista tågen före det planerade stoppet kolliderade med en skopa till ett arbetsfordon, vilket gjorde att arbetet i Kimstad försenades på onsdagsmorgonen.
– Vi skulle ha startat nu, men det blev ett tillbud vilket gjorde att vi inte kom igång med arbetet. Vi har stoppat trafiken för att ta reda på vad som hänt. Säkerheten går först, säger Ingvar Sandberg som var utredningsledare vid den tågolycka som skedde 2010 vid Kimstad.
Då kolliderade ett tåg med ett arbetsfordon och en person omkom i samband med detta.