På Corren facebooksida skriver Majvi Hermansson från Kisa : "Men det är ju många turer som går tomma för att många på landsbygden tar bilen...
Kör själv buss där jag ofta kör tom... Vem ska betala dessa turer? Jag kör och vill ha linjerna kvar för det är ju mitt jobb!
Så åk mera BUSS!!!!"
Vi ringer Majvi som har ledigt och svarar på GK:s i Ullared.
– Om människor använde bussen mera så vore det inget problem, säger hon.
Hon kör för Blåklintsbuss i Kisa. Hon kör på sträckorna Kisa-Linköping, Kisa-Horn-Hycklinge och Kisa-Björkfors. Till och från Linköping, Horn och Hycklinge är det allt en del folk men Björkforsturerna är inte särskilt fulla.
– Sista turen från Horn, Hycklinge är senarelagd en halvtimme på resenärernas begäran. Men den går ändå så tidigt som 19:30. Och den är ofta tom.
Henrik Kaspersen som bor utanför Västerlösa. Han betonar att kollektivtrafiken inte precis inbjuder till att åka, det fungerar inte att pendla dagligen med de få turer som är.
– Ska man hämta och lämna barn på dagis och passa sina arbetstider är det nästan omöjligt.
Han är fundersam över att oavsett klockslag kör man alltid bussar med plats för ett 50-tal passagerare, bussar som möjligen har några få resenärer.
– Varför inte sätta in korta bussar under de tider när bara få åker? Klart det bli väldigt dyrt med tomma, stora bussar, men med småbussar kanske det skulle gå ihop.
Men han oroar sig för vad som skulle hända om de dras in helt.
– Morgonturen har skapligt med folk som ska till skolan, sent på dagen är det också en del. Men däremellan kunde vi ha mindre bussar.
FredricaGanestål bor i Klockrike. Hon påverkas inte så mycket själv men oroar sig för döttrarna Agnes och Signe som behöver bussar för att ta sig till Borensberg.
– Jag tror också att en hel del pensionärer berörs. Vi andra tvingas nästan välja bil eftersom bussen redan nu går så dåligt.
I Klockrike bor också Maria Kobli, som dagligen pendlar till Borensberg. Också hon betonar också att det kan bli problem för flickorna, Elsa och Alice.
– De åker en del till Borensberg och för att ta sig till Motala måste de till Borensberg och byta. Men hon påpekar också att en hel del äldre tar bussen för att handla i Borensberg.
– Redan nu får de anpassa sig till de bussar som finns. Dras bussen in vet jag inte hur de ska klara sig. Och framför allt skär man ju av möjligheten till att få folk att flytta ut på landet.