Den 21 september uppvaktade Region Kalmar län infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) i frågan. I den nya skrivelsen som förutom regionstyrelsens ordförande och landshövdingen i Kalmar län också undertecknats av kommunstyrelseordförandena i Kalmar, Västervik, Hultsfred, Vimmerby, Högsby, Kinda och Åtvidaberg kommun lyfts stationsfrågan på nytt – bland annat ur ett beredskapsperspektiv.
"Ökade insatser och förberedelser kopplade till totalförsvaret måste vägas in i en fungerande infrastruktur som ett grundbehov", skriver undertecknarna och pekar på att en enig försvarsberedning understrukit sydöstra Sveriges militärstrategiska betydelse.
"Uppdraget från regeringen var att åtgärderna framför allt skulle vara inriktade mot att förbättra förutsättningarna för arbetspendling samt underlätta för utökade godstransporter i järnvägssystemet. Konsekvensen av Trafikverkets lösning är att de regionala banorna inte kommer att gå fram till den nya stationen i Linköping med följd att den direkta kopplingen mellan tillväxtmotorerna Kalmar–Linköping kapas. Resenärer skulle tvingas till ett resandebyte för att nå nya stationsläget på stambanan för Ostlänken, vilket är en kraftig försämring ur tillgänglighetssynpunkt", skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.